Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η κινητικότητα στην επαρχία της Panevezys της Λιθουανίας από 28/04/2025 έως και 01/05/2025 στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+KA210 μικρής κλίμακας με τίτλο «Climate is the future» 2023-2-EL01-KA210-SCH-000176111 που υλοποιεί το 6/θ Δημοτικό Σχολείο Αγναντερού ως Συντονιστικό Σχολείο. Στο πλαίσιο της διακρατικής συνάντησης τρεις εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, η κα Όλγα Μπαντή (Διευθύντρια), ο κος Γεώργιος Πλαϊνός (ΠΕ70) και ο κος Γεώργιος Παλάντζας(ΠΕ70) μαζί με τους εταίρους από την
Πορτογαλία και την Τουρκία επισκέφτηκαν το σχολείο Panevezio Zemynos Progimnazija.
Η κινητικότητα αυτή αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την ανταλλαγή καλών πρακτικών που αφορούν κυρίως στην κλιματική αλλαγή, στη βιοποικιλότητα και στη βιώσιμη διαχείριση φυσικών πόρων, ενισχύοντας τον διαπολιτισμικό διάλογο και τη συνεργασία μεταξύ των ευρωπαϊκών σχολείων.
Η θερμή υποδοχή από τις τοπικές αρχές και η παρουσίαση καινοτόμων προγραμμάτων του Δήμου (όπως μαθήματα ρομποτικής, STEM και εργαστήρια φυσικών επιστημών) ανέδειξαν
τον ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης στη στήριξη της εκπαιδευτικής και περιβαλλοντικής καινοτομίας.
Η επίσκεψη στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Gabrielė Petkevičaitė-Bitė αποτέλεσε παράδειγμα σύνδεσης του πολιτισμού με τη βιώσιμη καθημερινότητα, καθώς λειτουργεί ως πολυδιάστατος χώρος μάθησης, με δράσεις όπως ανταλλαγή σπόρων και προώθηση της οικολογικής συνείδησης στην κοινότητα.
Κατά την παραμονή τους, οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν και μαθήματα που υλοποιούνται στο σχολείο εταίρο της Λιθουανίας, Panevėžio “Žemynos” progimnazij,a και σχετίζονται με πρακτικές βιωσιμότητας, όπως η χρήση φωτοβολταϊκών συστημάτων, η καλλιέργεια σπόρων από τους μαθητές, και η αξιοποίηση σύγχρονων εργαστηρίων φυσικών επιστημών και τεχνολογίας για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Αυτές οι δραστηριότητες ενσωματώνονται καθημερινά στο σχολικό πρόγραμμα, προσφέροντας στους μαθητές ουσιαστικές γνώσεις και δεξιότητες για ένα βιώσιμο μέλλον.
Εξίσου σημαντικές ήταν οι επισκέψεις στο Περιφερειακό Κέντρο Ανοιχτής Πρόσβασης STEAM, αλλά και στη δημόσια υπηρεσία ύδρευσης και αποχέτευσης Aukštaitijos vandenys. Μέσα από διαδραστικές δραστηριότητες και επιτόπια ενημέρωση, οι συμμετέχοντες εμβάθυναν σε θέματα ποιότητας νερού, διαχείρισης υδάτινων πόρων και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας, ενώ παράλληλα αναδείχθηκε ο ρόλος της επιστήμης ως εργαλείο για την κατανόηση και αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
Η επίσκεψη στο καινοτόμο κέντρο επιστήμης και τεχνολογίας Science Island στην πόλη Κάουνας αποτέλεσε κορυφαία εμπειρία βιωματικής μάθησης. Οι συμμετέχοντες πειραματίστηκαν με περισσότερα από 140 διαδραστικά εκθέματα, ενισχύοντας τη δημιουργική σκέψη, τη συνεργασία και την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης
Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με πολιτιστικές επισκέψεις στο Κάστρο του Τρακάι και στην Παλιά Πόλη του Βίλνιους – Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO – οι οποίες πρόσφεραν ένα βαθύτερο πλαίσιο κατανόησης της πολυπολιτισμικής ταυτότητας και της ιστορικής εξέλιξης της Λιθουανίας.
Η εκπαιδευτική κινητικότητα επιβεβαίωσε τη σημασία των ευρωπαϊκών συμπράξεων για την ενδυνάμωση της εκπαίδευσης γύρω από την κλιματική αλλαγή, την προστασία του περιβάλλοντος και την υιοθέτηση πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης. Η ανταλλαγή ιδεών και μεθοδολογιών μεταξύ των συμμετεχόντων ενίσχυσε την επαγγελματική τους ανάπτυξη και ενδυνάμωσε την παιδαγωγική προσέγγιση μέσα από τις αρχές της ενεργής συμμετοχής, της επιστημονικής διερεύνησης και της διεθνούς συνεργασίας.
Με τις αποσκευές γεμάτες πολύτιμες εμπειρίες, γνώσεις και έμπνευση, οι εκπαιδευτικοί επιστρέφουν έτοιμοι να μεταφέρουν όσα έζησαν στις σχολικές τους μονάδες. Τον Οκτώβριο, η κινητικότητα θα συνεχιστεί με τη φιλοξενία των εταίρων στην Ελλάδα στο Δημοτικό Σχολέιο Αγναντερού, σηματοδοτώντας τη συνέχεια ενός κύκλου μάθησης, συνεργασίας και κοινών δράσεων για ένα βιώσιμο μέλλον.
Erasmus+ “Climate is the Future” – Μαζί για το περιβάλλον, μαζί για το μέλλον!