
1)ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΗ 1,7 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΙΓΩΝΗΣ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ: Στη Δημοτική Επιτροπή της 6ης Μαρτίου 2025 φέρατε εκτός ημερήσιας διάταξης το θέμα: «Προσφυγή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, σύμφωνα με το άρθρο 32§2γ &32Α του Ν.4412/2016 , καθορισμός όρων πρόσκλησης σε περιορισμένο αριθμό οικονομικών φορέων για επιλογή αναδόχου υλοποίησης του έργου με τίτλο:
«ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΖΗΜΙΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΠΛΗΜΜΥΡΑ DANIEL ΣΤΟ ΔΗΜΟ ΤΡΙΚΚΑΙΩΝ ΥΠΟΕΡΓΟ1: ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΘΥΡΟΦΡΑΓΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΚΟΙΤΗ ΤΟΥ ΛΗΘΑΙΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ ΠΛΗΜΜΥΡΑ DANIEL ΕΝΤΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΤΩΝ ΤΡΙΚΑΛΩΝ» καθώς και συγκρότηση της επιτροπής αξιολόγησης για τη σύναψη σύμβασης.
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανερχόταν στο 1.700.000,00€.
Παρά τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης η παράταξή σας ομόφωνα αποφάσισε ότι το συγκεκριμένο έργο πρέπει να δοθεί με συνοπτική διαδικασία σε μία από τις 3 εταιρίες με έδρα το Βόλο.
Στη συνέχεια, ένα μήνα μετά στη Δημοτική Επιτροπή της 3ης Απριλίου 2025 μας ενημερώσατε ότι την καλύτερη προσφορά την έδωσε η εταιρία ΤΕΧΝΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Α.Ε με έδρα το Βόλο και ποσοστό έκπτωσης 3%.
Και πάλι οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης διαφώνησαν εντόνως, αλλά παρόλα αυτά η παράταξή σας αποφάσισε ομόφωνα να προχωρήσει στην υπογραφή σύμβασης για τη συγκεκριμένη ανάθεση με τον Βολιώτη εργολάβο.
Έπειτα, στις 26/5/2025 μέσω της υπ’ αριθμ. 6/2025 πράξης προσυμβατικού ελέγχου της Υπηρεσίας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων, πληροφορηθήκαμε ότι η υπογραφή της σύμβασης για το συγκεκριμένο έργο κωλύεται καθώς «δεν συντρέχουν σωρευτικά οι προϋποθέσεις για διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση και συνεπώς συντρέχουν νομικές πλημμέλειες στο πλαίσιο της υπό κρίση διαδικασίας».
Ακολούθησε μια αναποφασιστικότητα σχετικά με την άσκηση έφεσης επί της συγκεκριμένης απόφασης καθώς φέρατε το θέμα στη Δημοτική Επιτροπή της 5ης Ιουνίου, το αναβάλατε μετά από πιέσεις της αντιπολίτευσης και το ξαναφέρατε στη Δημοτική Επιτροπή της 10ης Ιουνίου για να ψηφιστεί ομόφωνα από όλες τις παρατάξεις του δημοτικού συμβουλίου η μη άσκηση ενδίκων μέσων κατά της απόλυτα λογικής απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Δεσμευτήκατε επίσης για άμεση προκήρυξη ανοιχτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού για τη δημοπράτηση του συγκεκριμένου έργου.Σήμερα, 26 Αυγούστου 2025 βρισκόμαστε 6 μήνες μετά.
Μπορείτε να μας πείτε γιατί δεν έχει δημοπρατηθεί ακόμα το κατεπείγον αυτό έργο; Γιατί επιτρέψατε να χαθούν 6 μήνες στον αγώνα της αντιπλημμυρικής θωράκισης της πόλης των Τρικάλων; Ποιος έχει την ευθύνη αυτής της καθυστέρησης
ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΣΤΟ ΓΙΓΑΝΤΙΑΙΟ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΙΚΟ ΕΛΗΝΟΚΑΣΤΡΟΥ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΝΟΜΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΠΑΤΗΘΕΙΣΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΚΤΑΣΕΙΣ.
ΕΙΣΗΓΉΤΡΙΑ: ΛΩΡΕΝ ΚΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
Την 31/03/2025 συνεδρίασε το Δημοτικό Συμβούλιο κατόπιν αίτησης του Συλλόγου Ενεργών Πολιτών για την προστασία του Περιβάλλοντος Αντιχασίων και Μετεώρων (Σ.Ε.Π.Α.Μ.) με την οποία ζητούσαν γνωμοδότηση του σώματος αναφορικά με την επαπειλούμενη υλοποίηση φαραωνικού φωτοβολταικού σταθμού παραγωγής ενέργειας 400 ΜW, συνολικού εμβαδού 15512,48 στρεμμάτων εκ των οποίων προβλέπεται να καλυφθούν με πάνελ 6000,00 στρέμματα.
Σε εκείνη τη συνεδρίαση ο ΣΕΠΑΜ στηριγμένος στις επιστημονικά τεκμηριωμένες τοποθετήσεις των ειδικών επιστημόνων (περιβαντολόγοι, δασολόγοι, κοινωνιολόγοι, νομικοί) ανέδειξε την καταστροφική επίδραση του έργου, την αλλοίωση του μικροκλίματος, την οικονομική καταστροφή της τοπικής παραγωγής, την ανεπανόρθωτη διατάραξη της υδρολογικής ισορροπίας, την επιτάχυνση της διάβρωσης των εδαφών και την αισθητική κατακρεούργηση της φυσικής ομορφιάς της περιοχής που χωροθετείται σε απόσταση αναπνοής (μόλις 200 μ.) από την δημοτική κοινότητα Ελληνοκάστρου και εξαιρετικά πλησίον σε άλλες επτά (7) κοινότητες του Δήμου μας του Λιόπρασου, Πλατάνου, Ριζώματος, Αρδανίου, Ράξας, Αύρας και Γερακαρίου. Επίσης θα είναι εμφανές οπτικά, από το μοναστηριακό συγκρότημα των Μετεώρων ένα μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, διαταράσσοντας το πανέμορφο τοπίο.
Παρά την άψογη παρουσίαση και την μεγάλη συμμετοχή και αντίδραση των κατοίκων η Δημοτική Αρχή δια του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου αρνήθηκε κατηγορηματικά να θέσει στο σώμα την λήψη απόφασης περί της γνωμοδότησης η μη του έργου.
Μια γνωμοδότηση η οποία ζητήθηκε από τους κατοίκους και το Σύλλογο, εκκρεμεί από την ημερομηνία της θετικής απόφασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής ανήμερα της μεγάλης καταστροφικής πλημμύρας του DANIEL και όφειλε η Δημοτική Αρχή να φέρει προς συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Δυστυχώς ο πρόεδρος επικαλέστηκε τον ενημερωτικό χαρακτήρα της συνεδρίασης και αρνήθηκε τη λήψη απόφασης γνωμοδότησης προβαίνοντας σε μια πραξικοπηματική ενέργεια, κάτι που δεν μας έχει συνηθίσει, αποφασίζοντας ο ίδιος για την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου ανακοινώνοντας ότι η πλειοψηφούσα παράταξη τάσσεται υπέρ του έργου χωρίς να ερωτηθούν τα μέλη της.
Επειδή στους τέσσερις μήνες από εκείνο το Δημοτικό Συμβούλιο αποκαλύφθηκαν νέα στοιχεία όπως:• Η αύξηση της δυναμικότητας του έργου από 400 σε 430 MW παρά τις αντιδράσεις.• Η μεγάλη συμμετοχή και αντίδραση των κατοίκων κι όχι μόνο, στη διάρκεια των γενικών συνελεύσεων των μελών του Συλλόγου στα χωριά τα οποία θα υποστούν τις περιβαλλοντικές συνέπειες του έργου.• Η διάλυση με την υπ΄αριθμ. 52/2025 απόφαση του Πρωτοδικείου Τρικάλων του Συλλόγου Προστασίας Κτήματος Ελληνοκάστρου ο οποίος υπέγραψε συμβάσεις παραχώρησης μεγάλου μέρους της έκτασης του σκοπούμενου έργου με τη εταιρεία Damco (συμφερόντων ομίλου Κοπελούζου) συμβάσεις που έγιναν στα κρυφά χωρίς να γίνουν γνωστοί οι όροι και πόσο μάλλον όταν αφορούν και δημοτικές εκτάσεις;• Η απουσία δημόσιας υποστήριξης του έργου, έστω μετά την συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, είτε από την εταιρεία είτε από τη Δημοτική Αρχή που στηρίζει το έργο είτε από όποιον άλλον υποστηριχτή του έργου.
Το μόνο που είδαμε ήταν μια ανώνυμη επιστολή κι αυτό αποδεικνύει ότι από την αρχή, τα πάντα που αφορούν την υλοποίηση του έργου, γίνονται εν κρυπτώ και παραβύστω.• Έγινε γνωστό το υπαριθμ. 14628/14-03-2024 έγγραφο του Τμήματος Δημοτικής Περιουσίας και Κτηματολογίου της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δ. Τρικκαίων για καταπατήσεις δημοτικών εκτάσεων, σε όμορες κοινότητες των Πλατάνου, Ριζώματος, Αρδανίου, Λιοπράσου που ανήκουν στο Δ. Τρικκαίων και μισθώνονται στην εταιρεία DAMKO για τις οποίες δεν απάντησε η Δημοτική Αρχή αν όντως έχει καταπατηθεί περιουσία του Δήμου μας, παρότι δεσμεύτηκε ο Δήμαρχος να απαντήσει.• Αναδεικνύονται σωρεία τουλάχιστον παράτυπων και άλλων ενεργειών που οδήγησαν την υπόθεση στο Συμβούλιο της Επικρατείας και προκαλεί ερωτηματικά που η Δημοτική Αρχή συνεχίζει να στηρίζει την προοπτική υλοποίησης του έργου.
Ερωτάται λοιπόν η Δημοτική Αρχή
1. Τι απαντάει για τις καταπατηθείσες δημοτικές η κοινοτικές εκτάσεις; Η καταπάτηση έγινε εν γνώση της; Γιατί το επέτρεψε; Αν όχι όπως ισχυρίστηκε ο κ. Δήμαρχος και θα ερευνούσαν το θέμα οι υπηρεσίες του Δήμου, ερευνήθηκε; Έχουν καταγραφεί τοπογραφικά οι καταπατηθείσες εκτάσεις όπως δεσμεύτηκε;
2. Έγιναν ενέργειες για να εγγραφούν στο κτηματολόγιο στη μερίδα του Δήμου Τρικκαίων και σε ποιες νομικές ενέργειες προχώρησε εναντίον των υπαιτίων της καταπάτησης;
3. Υπάρχει σχεδιασμός για τη διασφάλιση της δημοτικής και κοινοτικής περιουσίας από μελλοντικές αυθαίρετες ενέργειες; Θα προσφύγει ο Δήμος στη Δικαιοσύνη προκειμένου να προστατεύσει την περιουσία του από παράνομες μισθώσεις , καταπατήσεις και εκμεταλλεύσεις ή θα παραμείνει «ξέφραγο αμπέλι»;
4. Με την υπ΄αριθμ. 65/2023 απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Τρικάλων απορρίφθηκε η αναγνωριστική αγωγή του ήδη διαλυθέντος « Συλλόγου Προστασίας Κτήματος Ελληνοκάστρου» (απόφαση 52/2025) με την οποία επιχειρήθηκε η υφαρπαγή έκτασης 22.500 στρεμμάτων και πλέον από την κοινότητα Ελληνοκάστρου.
Στην ίδια απόφαση ορίζεται ρητά ότι η έκταση αυτή ανήκει στην ολότητα της κοινότητας Ελληνοκάστρου, επομένως και στο Δήμο Τρικκαίων ο οποίος έχει έννομο συμφέρον και για αυτή την έκταση.
Ερωτάται λοιπόν η Δημοτική Αρχή α) Ποιες άμεσες ενέργειες προτίθεται να αναλάβει ο Δήμος Τρικκαίων ώστε να προστατεύσει και να κατοχυρώσει πλήρως την κυριότητα και διαχείριση της εν λόγω έκτασης υπέρ της τοπικής κοινωνίας; β) Δεσμεύεται η Δημοτική Αρχή ότι δεν θα προβεί σε καμία εκποίηση, παραχώρηση η «αξιοποίηση» της έκτασης αυτής προς ιδιώτες η εταιρείες (όπως η Damco) αλλά θα την διαφυλάξει αποκλειστικά για το συμφέρον της κοινότητας και των Δημοτών;
5. Πως τοποθετείται η Δημοτική Αρχή στις ενέργειες- μεθοδεύσεις του προέδρου της Τοπικής Κοινότητας Ελληνοκάστρου, ο οποίος σημειωτέον ανήκει στην παράταξη της Δημοτικής Αρχής, να εκμισθώνει τις εκτάσεις του διακατεχόμενου κτήματος Ελληνοκάστρου από το Ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία DAMCO παρά την απόρριψη της αγωγής για την απόκτηση κυριότητας ( απόφαση 65/2023) καθώς και την διάλυση του Συλλόγου Προστασίας Κτήματος Ελληνοκάστρου (απόφαση 52/2025) εξαιτίας σωρείας παρατυπιών και παραλείψεων κατά την σύσταση του;6.
Συνεχίζει η Δημοτική Αρχή να στηρίζει την υλοποίηση του γιγαντιαίου φωτοβολταικού για την παραγωγή ενέργειας ιδιοκτησίας του ομίλου Κοπελούζου παρά την σωρεία των παρατυπιών και την ανάδειξη των αρνητικών συνεπειών σε βάρος της ποιότητας ζωής των κατοίκων της περιοχής των Αντιχασίων;