
Φτηνότερη βενζίνη το καλοκαίρι – Τι δείχνουν τα στοιχεία
Αν και η εμπειρία των τελευταίων 2-3 ετών δείχνει ότι τίποτα δεν μπορεί να θεωρείται βέβαιο, καθώς ελλοχεύουν γεωπολιτικοί- και όχι μόνο- κίνδυνοι, τα μέχρι τώρα δεδομένα επιτρέπουν την εκτίμηση ότι οι καλοκαιρινές εξορμήσεις θα γίνουν με φτηνότερη βενζίνη, σίγουρα πολύ φτηνότερη από πέρσι.
Ξεκινώντας από τις διεθνείς τιμές, πέρα από τα μακροοικονομικά σενάρια, που ενισχύουν τα σενάρια ύφεσης/ επιβράδυνσης άρα μειωμένης ζήτησης καυσίμων, άρα και χαμηλότερων τιμών, οι χώρες του ΟΠΕΚ ετοιμάζονται για νέα αύξηση παραγωγής από το επόμενο μήνα. Αποτέλεσμα;
Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού πετρελαίου Brent υποχώρησαν κάτω από τα 64 δολάρια ανά βαρέλι την Πέμπτη, φτάνοντας σε χαμηλότερα επίπεδα δύο εβδομάδων, ειδικά μετά την εμφάνιση αναφορών ότι τα μέλη του ΟΠΕΚ+ εξετάζουν μια ακόμη μεγάλη αύξηση της παραγωγής. Μια αύξηση 411.000 βαρελιών την ημέρα για τον Ιούλιο είναι μεταξύ των επιλογών που συζητούνται, αν και δεν έχει επιτευχθεί ακόμη τελική συμφωνία.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Trading Economics, αυτό συμβαίνει καθώς οι αγορές ανησυχούσαν ήδη για την υπερπροσφορά, μετά από μια απροσδόκητη αύξηση των αποθεμάτων αργού πετρελαίου στις ΗΠΑ που ανέφερε η EIA την περασμένη εβδομάδα. Στο πτωτικό κλίμα προστέθηκε μια ευρύτερη ρευστοποίηση στις χρηματοπιστωτικές αγορές, λόγω ανησυχιών για το αυξανόμενο έλλειμμα των ΗΠΑ.
Εν τω μεταξύ, οι επενδυτές παρακολούθησαν στενά τις εξελίξεις ενόψει του πέμπτου γύρου πυρηνικών συνομιλιών μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν αυτό το Σαββατοκύριακο. Οι συνομιλίες βοήθησαν να μειωθούν οι φόβοι για πιθανές διαταραχές του εφοδιασμού στη Μέση Ανατολή, μετά από αναφορές των μέσων ενημέρωσης την Τετάρτη για πιθανές ισραηλινές επιθέσεις σε ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις.
Οι νέες εξελίξεις μπήκαν στο μικροσκόπιο και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο των Εαρινών Προβλέψεων. Σύμφωνα με τους νέους υπολογισμούς των τεχνοκρατών της Κομισιόν, για φέτος η μέση τιμή του Brent θα διαμορφωθεί στα 60,8 δολάρια αντί 67,4 δολαρίων, που ήταν η εκτίμηση το περασμένο Φθινόπωρο, ενώ για το 2026 ο πήχης χαμηλώνει στα 56,4 δολάρια αντί 65,9 δολαρίων.
Οι λιανικές τιμές
Στα καθ’ ημάς, η μέση Πανελλαδική τιμή διαμορφώνεται στα 1,732 ευρώ έναντι 1,927 ευρώ πέρσι τέτοια εποχή. Η εκτίμηση της αγοράς (Ομοσπονδία Βενζινοπωλών) είναι ότι η τιμή της βενζίνης θα έχει πέσει σωρευτικά γύρω στα 5 λεπτά ως το τέλος της εβδομάδας, σε σχέση με την προηγούμενη.
Προφανώς και η εικόνα δεν είναι ίδια παντού. Ειδικά στα νησιά, η κατάσταση αναμφίβολα προβληματίζει, καθώς κάτοικοι και επισκέπτες δεν έχουν νιώσει στην τσέπη τους την κατρακύλα των διεθνών τιμών (21% χαμηλότερα από πέρσι). Στα Δωδεκάνησα, η μέση τιμή διαμορφώνεται στα 1,889 ευρώ, οι Κυκλάδες «φλερτάρουν» με τα 2 ευρώ (1,962 ευρώ), στα νησιά του Ιονίου οι τιμές κινούνται πάνω από τα 1,80 ευρώ κατά μέσο όρο.
Το μόνο σίγουρο είναι λόγω υψηλής φορολογίας, οι Έλληνες εξακολουθούν να πληρώνουν ακριβά για τη βενζίνη τους. Όπως προκύπτει από τα εβδομαδιαία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Ελλάδα έχει την 4η ακριβότερη αμόλυβδη, όντας δηλαδή πιο ακριβή κι από χώρες με πολύ υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Αυστρία και το Βέλγιο.
Παράγοντες του κλάδου εκτιμούν ότι τον Ιούνιο, με τη λήξη του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, η αγορά θα έχει την ευκαιρία να επαναλειτουργήσει στο πλαίσιο του ανταγωνισμού. Οι καταναλωτές- και οι ελεγκτικές υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης- περιμένουν να δουν το αποτέλεσμα…
economistas