Χρήστος Σταϊκούρας: Προτεραιότητα η κατασκευή ανθεκτικών υποδομών στη Θεσσαλία

Γράφει ο Χρήστος Σταϊκούρας

Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

Η αποκατάσταση των υποδομών από τις καταστροφές που προκάλεσε η κακοκαιρία Daniel στη Θεσσαλία αποτελεί προτεραιότητα για την Κυβέρνηση και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Στόχος δεν είναι μόνο να επουλώσουμε τις πληγές, αλλά και να δημιουργήσουμε πιο ανθεκτικές και βιώσιμες υποδομές. Προς αυτή την κατεύθυνση, απαιτείται συστηματική δουλειά, σε τρία επίπεδα:

  • Στην πρόληψη, με ισχυρά προστατευτικά έργα.
  • Στη διοίκηση, με τη σύσταση φορέα διαχείρισης υδάτων.
  • Και στην αναβάθμιση του συστήματος ειδοποίησης, για ακραία φαινόμενα που προκαλεί η κλιματική κρίση.

Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, κινούμαστε και εργαζόμαστε, συνεκτικά και μεθοδικά, σε όλα τα επίπεδα.

1ον. Μέσω του εποπτευόμενου φορέα Κτιριακές Υποδομές, θα προχωρήσουμε, το 1ο εξάμηνο του 2024, με χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα, στην αποκατάσταση ζημιών αρχικά σε 25 σχολικές μονάδες της περιοχής, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ.

2ον. Θα προχωρήσουν άμεσα τα έργα επισκευής σε όλο το μήκος του παραπλεύρου οδικού δικτύου της Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, αποκατάσταση πολύ σημαντική τόσο για τις ενδοδημοτικές όσο και για τις αγροτικές μετακινήσεις.

3ον. Προχωρούμε, με παρεμβάσεις ύψους 14 εκατ. ευρώ, στη σταδιακή αποκατάσταση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Αθήνα μέχρι τα σύνορα, αρχικά για τις εμπορευματικές και στη συνέχεια για τις εμπορικές μεταφορές, μέσα στον Δεκέμβριο.

Αντίστοιχη παρέμβαση σχεδιάζεται και για το τμήμα Λάρισα – Βόλος, ώστε με την αποκατάσταση της κυκλοφορίας εμπορικών συρμών να επανέλθουν σε κανονικότητα οι λειτουργίες του λιμανιού και βιομηχανιών της Μαγνησίας.

Η πλήρης ανάταξη του δικτύου, με αποκατάσταση της διπλής κυκλοφορίας, σε υποδομή, επιδομή, σιδηροδρομικούς σταθμούς, ηλεκτροδότηση και συστήματα τηλεδιοίκησης, κόστους περίπου 200 εκατ. ευρώ, το οποίο θα καλυφθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα ξεκινήσουν στις αρχές του 2024, και θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2025.

4ον. Ολοκληρώνουμε, μέσω αυτοψιών από τεχνικά κλιμάκια του Υπουργείου, την ακριβή καταγραφή των ζημιών στις υποδομές.

Έως σήμερα έχουν διαπιστωθεί προβλήματα σε 107,7 χιλιόμετρα του οδικού δικτύου, σε 86 γέφυρες και σε 143 τεχνικά έργα.

Αυτά τα στοιχεία συγκεντρώθηκαν, ομαδοποιήθηκαν και εισήχθησαν σε ειδική βάση δεδομένων μέσω πλατφόρμας βασισμένης στο εργαλείο του Γεωγραφικού Συστήματος Πληροφοριών GIS, με στόχο την κοινή χρήση πληροφοριών με την Περιφέρεια, τους Δήμους και τους εμπλεκόμενους φορείς.

Το επόμενο βήμα είναι η προτεραιοποίηση των έργων που θα πρέπει να υλοποιηθούν, ώστε αυτά να έχουν την απαιτούμενη ανθεκτικότητα.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Υπουργείου, στα τέλη του έτους, θα υπάρχει η πρώτη εκτίμηση, ενώ στις αρχές του επομένου έτους υπολογίζεται ότι θα υπάρχουν πλήρεις τεχνικές περιγραφές και προϋπολογισμός ανά έργο που θα ανατεθεί με την διαγωνιστική διαδικασία του άρθρου 25 του Ν.5049/2023, που πρόσφατα ψηφίστηκε.

Σύμφωνα με αυτή, στις περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, και απαιτείται η κατεπείγουσα εκτέλεση έργων που συνδέονται, άμεσα ή έμμεσα, με την αποκατάσταση των υποδομών τους, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δύναται να αναλαμβάνει, δια των υπηρεσιών και των εποπτευόμενων φορέων του, τον σχεδιασμό, την ανάθεση και την εκτέλεση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης βλαβών των υποδομών, ακόμα και όταν δεν υπάγονται στις αρμοδιότητές του.

Αρχικά, έχουν δεσμευτεί περίπου 400 εκατ. ευρώ, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για την υλοποίηση σχετικών έργων υποδομής στην περιοχή.

Να υπενθυμίσουμε ότι, μέχρι σήμερα, το Υπουργείο Εσωτερικών έχει κατανείμει περίπου 120 εκατ. ευρώ προς την Περιφέρεια και τους Δήμους, ώστε να υπάρξει προσωρινή αποκατάσταση της οδικής προσβασιμότητας στην ευρύτερη περιοχή.

Πηγή: larissanet-ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ 2023