Οι Καλαμπακιώτες Ελληνοαμερικανοί, με την μυθική περιουσία των 2,2 δις $

Οικογένεια Δημουλά: Η αλυσίδα Market Basket και ο εμφύλιος

Η οικογένεια Δημουλά με το σλόγκαν «More for your dollar» κατάφερε εδώ και πάνω από έναν αιώνα να αποκτήσει κυρίαρχη παρουσία με τα Market Basket σε τέσσερις Πολιτείες (Μασαχουσέτη, Νιου Χάμσαϊρ, Μέιν και Ρόουντ Αϊλαντ).

Η οικογενειακή επιχείρηση ξεκίνησε τη διαδρομή της το 1917, όταν οι μετανάστες από την Καλαμπάκα, Αθανάσιος και Ευφροσύνη Δημουλά άνοιξαν ένα μικρό κρεοπωλείο στο Λόουελ της Μασαχουσέτης. Το 1950 το κατάστημα επεκτάθηκε και ξανασυστήθηκε στο κοινό ως DeMoulas Superette. Τα επόμενα χρόνια και με τη δεύτερη γενιά της οικογένειας να μπαίνει στην επιχείρηση, άρχισε να χτίζεται η αλυσίδα παντοπωλείων που μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’60 έφτασε στα 15 σημεία.

megistanes-7-dimoulas

Στην πορεία τα παντοπωλεία έγιναν σούπερ μάρκετ με την επωνυμία Market Basket και σήμερα έχουν φτάσει στα 88. Αυτό ωστόσο που σφράγισε την εξέλιξη της εταιρείας ήταν οι έντονες ενδοοικογενειακές διαμάχες μεταξύ των διαδόχων που ξεκίνησαν από το 1990 και κράτησαν πάνω από 20 χρόνια, περιλαμβάνοντας δικαστήρια και ανατροπές στη διοίκηση.

Τα δύο κεντρικά πρόσωπα της διαμάχης ήταν τα ξαδέλφια Αρθουρ Σ. Δημουλάς και Αρθουρ Τ. Δημουλάς, που ήλεγχαν ο καθένας περί το 50% της εταιρείας. Τελικά το 2014 οι δύο πλευρές κατέληξαν σε συμφωνία με τον Αρθουρ Δημουλά και τις αδελφές του να αποκτούν το 50,5% των μετοχών αντί 1,5 δισ. δολαρίων. Για την επίτευξη του deal μάλιστα ο… νικητής Δημουλάς υποστηρίχθηκε από τον όμιλο Blackstone.

Το 2017 η εταιρεία γιόρτασε τα 100ά της γενέθλια και έκτοτε επεκτείνεται, με τον κύκλο εργασιών της το 2022 να φτάνει στα 5,9 δισ. δολάρια και η ίδια να κατατάσσεται 86η στη λίστα του «Forbes» με τις μεγαλύτερες ιδιωτικές εταιρείες της Αμερικής. Οσο για την περιουσία της οικογένειας Δημουλά υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 2,2 δισ. δολάρια.