Αλλάζουν όλα για τα ηλεκτρικά πατίνια – Αυστηρότερος ο ΚΟΚ και τσουχτερά πρόστιμα

patiniailektrika

Οδήγηση ηλεκτρικών πατινιών μόνο με κράνος, κανονικά δεμένο, και μόνο σε οριοθετημένες ζώνες. Η κατάσταση έφτασε εκ νέου στο μη περαιτέρω και η ανεξέλεγκτη κίνηση 6.000.-7.000 τέτοιων ηλεκτρικών οχημάτων καθίσταται επικίνδυνη και για τους ίδιους και για τους οδηγούς τροχοφόρων και βεβαίως για τους πεζούς.

Παρά το γεγονός ότι το νομοθετικό πλαίσιο που θεσπίστηκε το 2021 (Ν. 4784/2021) είναι ιδιαιτέρως περιοριστικό, όπως και ο νέος Κώδικας Κυκλοφορίας, που κατατέθηκε την περασμένη εβδομάδα στη Βουλή προς συζήτηση και πρόκειται να ψηφιστεί σύντομα, εντούτοις η συντριπτική πλειονότητα των χρηστών παραβιάζει συστηματικά τους κανόνες, μετατρέποντας την πόλη σε ζούγκλα.

Περνούν με ταχύτητα ανάμεσα από τον κόσμο σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους, οδηγούν σε μεγάλους δρόμους, πηγαίνουν ανάποδα, μεταφέρουν δεύτερο επιβάτη, τροποποιούν τους ηλεκτροκινητήρες, ώστε να αναπτύσσουν μεγαλύτερες ταχύτητες, και κυκλοφορούν το βράδυ χωρίς φωτισμό.

Δεδομένου ότι η οδήγηση των χαρακτηριζόμενων ως Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) δεν απαιτεί δίπλωμα ικανότητας, δυστυχώς αρκετοί ιδιοκτήτες καταστημάτων αναψυχής παρέχουν σε πελάτες τους που καταναλώνουν ποσότητες αλκοόλ πέραν του προβλεπομένου πατίνια και ηλεκτρικά μοτοποδήλατα, για να ξεφεύγουν από τους τροχονομικούς ελέγχους.

ΚΟΚ: Νέοι κανόνες για ποδηλατόδρομους και πατίνια

Εφεξής, σύμφωνα με τις οδηγίες του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, η κίνησή τους θα περιορίζεται σε ποδηλατόδρομους ή δρόμους που έχουν καθοριστεί από τις δημοτικές Αρχές. Οι εταιρείες ενοικίασης οφείλουν να χρησιμοποιούν γεωεντοπισμό και να εμποδίζουν την υπέρβαση των 25 χλμ./ώρα. Η χρήση των πατινιών θα επιτρέπεται από την ηλικία των 12 ετών (για τα χαμηλής ταχύτητας) και από τα 15 για τα ταχύτερα μοντέλα. Οι δήμοι θα είναι υπεύθυνοι για τον καθορισμό ζωνών στάθμευσης, τον έλεγχο της κυκλοφορίας και τη διαχείριση παραβάσεων, ενώ οι αποφάσεις τους θα εγκρίνονται από τον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με χρονικά όρια, για αποφυγή καθυστερήσεων.

Νόμιμα πατίνια υψηλής ταχύτητας παρά τον ΚΟΚ

Στην Ελλάδα, βέβαια, όλα μπορεί να τα περιμένει κανείς, ακόμα και την εισαγωγή και διάθεση πατινιών με μέγιστη ταχύτητα τετραπλάσια του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου! Συγκεκριμένα, από το 2024 έχει εισαχθεί από τη Μεγάλη Βρετανία νέο μοντέλο, που φέρει δύο μοτέρ 3,5 kW (με στιγμιαία ισχύ στα 4,5 kW) και μία μπαταρία 2,9 kWh – μεγαλύτερη και από εκείνες των ηλεκτρικών σκούτερ. Αρα, όπως λένε οι μηχανικοί, «μιλάμε για απόδοση 9,6 ίππων και από τους δύο τροχούς συνεχόμενα, με κορυφή στους 12,2 ίππους». Η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 105 χλμ./ώρα, ενώ με σταθερή ταχύτητα στα 48 χλμ./ώρα έχει αυτονομία στα 112 χιλιόμετρα. Φυσικά, με μια τέτοια ταχύτητα έρχονται και οι ανάλογες απαιτήσεις στο θέμα αναρτήσεων και τροχών. Το μοντέλο φέρει ελαστικά διαμέτρου 11 ιντσών εμπρός και πίσω, με υδραυλικά δισκόφρενα και στους δύο, ενώ οι αναρτήσεις αποτελούνται από βραχίονες τύπου ψαλιδιού, εμπρός και πίσω, με κατακόρυφα τοποθετημένα αμορτισέρ. Σύμφωνα με την εταιρεία, κάθε άξονας του μοντέλου μπορεί να αντέξει μέχρι και 907 κιλά! Στον εξοπλισμό του περιλαμβάνονται φώτα εμπρός και πίσω, αλλά και φλας, μία οθόνη LCD για ενδείξεις και δυνατότητα υποβοήθησης σε πλοήγηση με διασύνδεση με κινητό τηλέφωνο. Η ως άνω… βολίδα κοστίζει 3.000 ευρώ, όσο δηλαδή μια μεταχειρισμένη μοτοσυκλέτα μέτριου κυβισμού, και προτιμάται από τους νεότερους, επειδή δεν δίνουν λογαριασμό σε κανέναν, ούτε για «χαρτιά» ούτε για αλκοτέστ.

Νομοθεσία ΚΟΚ και κυρώσεις για πατίνια

Σύμφωνα με τον Ν. 4784/2021, στα Αρθρα 16 έως και 25 έχουν θεσπιστεί και ισχύουν (σ.σ.: άλλο αν δεν εφαρμόζονται) μεταξύ άλλων τα εξής:

  • Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται στα 25 χλμ./ώρα. Τα ΕΠΗΟ απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
  • Οι οδηγοί των ΕΠΗΟ με εκ κατασκευής ταχύτητα έως 6 χλμ./ώρα πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών και των ΕΠΗΟ με εκ κατασκευής ταχύτητα μεταξύ 6 και 25 χλμ./ώρα την ηλικία των 15 ετών.
  • Οι οδηγοί των ποδηλάτων που δεν έχουν συμπληρώσει την ηλικία των 12 ετών πρέπει, όταν κυκλοφορούν στο οδικό δίκτυο, να συνοδεύονται από άτομο που έχει συμπληρώσει την ηλικία των 16 ετών.
  • Οι οδηγοί των ΕΠΗΟ κατά τη νύχτα υποχρεούνται να φορούν αντανακλαστικό ρουχισμό ή εξοπλισμό. Αντίστοιχη υποχρέωση εισάγεται και για τους οδηγούς που χρησιμοποιούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο, μοτοσυκλέτα ή τρίτροχο όχημα για τη μεταφορά προϊόντων ή αντικειμένων.
  • Οι οδηγοί των ποδηλάτων και των ΕΠΗΟ άνω των 12 ετών υποχρεούνται να φέρουν, όταν οδηγούν, οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου.
  • Στους παραβάτες οδηγούς ποδηλάτων και ΕΠΗΟ επιβάλλονται οι όποιες κυρώσεις μόνο κατά το σκέλος του διοικητικού προστίμου. Σε παραβάσεις για τις οποίες δεν προβλέπεται άλλη κύρωση, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ογδόντα (80) ευρώ.
Google News