Την επίδραση της παρατεταµένης ακρίβειας στον τουρισµό, τόσο σε εγχώριο όσο και σε διεθνές επίπεδο, ανέλυσε µιλώντας σε εκποµπή της ΕΡΤ ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών, Λευτέρης Κιοσσές.
Σε πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ είχε καταγραφεί ξεκάθαρα η τάση των καταναλωτών για εξοικονόµηση χρηµάτων όσον αφορά τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών.
Ακρίβεια: ∆εν τρώνε έξω πλέον ούτε και οι τουρίστες
Οι ανατιµήσεις προϊόντων και υπηρεσιών ωστόσο δεν επηρεάζουν µόνο τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων αλλά και τις επιλογές και τις καταναλωτικές συνήθειες των τουριστών στη χώρα µας. Συγκεκριµένα, ο κ. Κιοσσές ανέφερε ότι η αύξηση του κόστους ζωής έχει ωθήσει πολλούς τουρίστες να προσαρµόσουν τις καταναλωτικές συνήθειές τους.
Πολλοί τουρίστες, είτε εγχώριοι είτε ξένοι, προτιµούν να µειώσουν τις δαπάνες για γεύµατα σε εστιατόρια, επιλέγοντας να µαγειρεύουν στα καταλύµατά τους ή να αγοράζουν έτοιµο φαγητό από σουπερµάρκετ και άλλες πηγές πώλησης. Αυτή η τάση δεν είναι νέα, καθώς είχε παρατηρηθεί και το προηγούµενο έτος, αλλά φέτος φαίνεται να ενισχύεται. Εύλογα λοιπόν, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ καταδεικνύει επίσης µια στροφή στις προτιµήσεις των καταλυµάτων.
Οι τουρίστες δείχνουν προτίµηση σε καταλύµατα που προσφέρουν τη δυνατότητα µαγειρέµατος, όπως εξοχικά σπίτια και τροχόσπιτα, αντί για παραδοσιακά ξενοδοχεία µε ηµιδιατροφή ή πλήρη διατροφή. Επιπλέον, υπάρχει αυξανόµενο ενδιαφέρον για εναλλακτικές µορφές τουρισµού, όπως διακοπές µε ιστιοπλοϊκά, όπου οι τουρίστες µπορούν να µαγειρεύουν στα σκάφη τους.
Παρά την ακρίβεια, το φαγητό στην Ελλάδα θεωρείται ανταγωνιστικό σε σχέση µε άλλες χώρες της ∆υτικής Ευρώπης και τις Ηνωµένες Πολιτείες. Ο κ. Κιοσσές επισήµανε ότι οι τιµές στα ελληνικά σουπερµάρκετ είναι συχνά χαµηλότερες, ιδιαίτερα σε σχέση µε χώρες όπως η Γαλλία, η Ισπανία, η Γερµανία και το Ηνωµένο Βασίλειο. Αυτή η ανταγωνιστικότητα στις τιµές ενθαρρύνει τους τουρίστες να ψωνίζουν από σουπερµάρκετ και άλλες πηγές λιανικής πώλησης για να καλύψουν τις ανάγκες τους κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.
Μία ακόµη σηµαντική παράµετρος που επηρεάζει τον τουρισµό είναι η έντονη εποχικότητα στην Ελλάδα. Το καλοκαίρι τα νησιά της χώρας υποδέχονται πολύ µεγαλύτερο πληθυσµό από ό,τι τον υπόλοιπο χρόνο, γεγονός που ασκεί πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα. Τα σουπερµάρκετ και άλλες επιχειρήσεις λιανικής πρέπει να µεταφέρουν µεγάλες ποσότητες αγαθών για να καλύψουν τις ανάγκες αυτής της περιόδου, κάτι που αποτελεί σηµαντική πρόκληση.
parapolitika.gr