Τουλάχιστον εννέα άτομα πέφτουν κάθε χρόνο θύματα τροχαίου δυστυχήματος στη Λάρισα σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας.
Σε επίπεδο Περιφέρειας Θεσσαλίας τα θύματα των τροχαίων την τελευταία δεκαετία ξεπερνούν τα 400 δείχνοντας τη σοβαρότητα της κατάστασης στην άσφαλτο.
Πρόσφατα η τοπική κοινωνία συγκλονίστηκε από το τροχαίο δυστύχημα στην Αγιά όπου έχασαν τη ζωή τους δύο άτομα και τραυματίστηκε σοβαρά άλλος ένας. Ένα άλλο περιστατικό που επίσης συγκλόνισε την πόλη ήταν η παράσυρση μιας γυναίκας ηλικίας μόλις 41 ετών στη Νεάπολη με τον οδηγό του οχήματος να βγαίνει θετικός στο αλκοτέστ. Οι σοβαροί τραυματισμοί αποτελούν επίσης ένα διόλου αμελητέο στοιχείο καθώς άνθρωποι βλέπουν τη ζωή τους να αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη με σοβαρές αναπηρίες να τους ακολουθούν για το υπόλοιπο της ζωής τους.
134 “χαμένοι” στην άσφαλτο
Τι δείχνουν τα στοιχεία λοιπόν σύμφωνα με τις στατιστικές επετηρίδες της Αστυνομίας για τα έτη 2014-2023; Ενώ πανελλαδικά υπάρχει μια τάση για μείωση, στην Λάρισα καταγράφονται σταθερά κάθε χρόνο κατά μέσο όρο 14 θανατηφόρα τροχαία.
Σε αυτή την εννιαετία από τα τροχαία που καταγράφονται στη Διεύθυνση Αστυνομίας Λάρισας τα 134 ήταν θανατηφόρα. Το πιο θανατηφόρο έτος ήταν το 2017 με 21 νεκρούς το οποίο αποτελεί μακάβριο ρεκόρ για όλη τη Θεσσαλία, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά καταγράφηκαν το 2015 με εννέα νεκρούς.
Σε επίπεδο Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλίας, οι νεκροί από τα τροχαία για την περίοδο 2014-2023 ανέρχονται σε 392. Τα θύματα για το 2024 μέχρι τον Οκτώβριο έχουν φτάσει ήδη τα 36 με τον τραγικό απολογισμό μέσα σ’αυτή τη δεκαετία να ξεπερνά πλέον τους 400.
Σε ότι αφορά τους σοβαρά τραυματίες στη Λάρισα για την περίοδο ‘14-’23, αυτοί ανέρχονται στους 128. Σχετικά με τις κυριότερες παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας πάντα σε ότι αφορά τη Δ.Α. Λάρισας αυτές είναι η κίνηση σε αντίθετο ρεύμα, η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η παραβίαση σηματοδότη, η ταχύτητα και η χρήση κινητού τηλεφώνου. Ενδεικτικά το 2023 καταγράφηκαν 9204 παραβάσεις του ορίου ταχύτητας, 1124 παραβάσεις σηματοδότη, 1063 παραβάσεις των ορίων μέθης(0.25 έως 0.60).
Πάνω σε αυτές τις παραβάσεις και το χαμηλό πλαίσιο ποινής για την ανθρωποκτονία από αμέλεια. “πάτησε” μεταξύ άλλων ο υπουργός Δικαιοσύνης Γιώργος Φλωρίδης για την λεγόμενη αυστηροποίηση του Ποινικού Κώδικα.
Στη φυλακή για θανατηφόρα τροχαία
Από τον Μάιο του 2024 ισχύουν οι νέες διατάξεις του Ποινικού Κώδικα όπου στο άρθρο 290 για επικίνδυνη οδήγηση προστέθηκε και η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη. Αιτιολογώντας την προσθήκη το υπουργείο αναφέρει πως αυτή κρίθηκε σκόπιμη, “γιατί η εν λόγω παράβαση συνιστά συχνότατα αιτία πρόκλησης ακόμα και θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, ως συμπεριφορά κατά την οδήγηση οχήματος είναι απολύτως αξιόμεμπτη, μη κοινωνικά αποδεκτή και ιδιαίτερα επικίνδυνη, ενέχοντας χαρακτηριστικά ακραίας περιφρόνησης των κανόνων οδικής κυκλοφορίας και της νομιμότητας, μέχρι και συνειδητής αποδοχής του ενδεχομένου προσβολής της ασφάλειας λοιπών χρηστών της οδού”.
Κάπως συναφές με την ανωτέρω τροποποίηση ήταν και η αύξηση της ποινής για την ανθρωποκτονία από αμέλεια όπου από τουλάχιστον τρεις μήνες ανέβηκε σε τουλάχιστον δύο έτη και με τις άλλες τροποποιήσεις του Ν 5090/2024 για την αναστολή της ποινής, τα κριτήρια για να οδηγηθεί κάποιος παραβάτης στη φυλακή σήμερα έγιναν πιο εύκολα.
Τι γίνεται με τους ανήλικους παραβάτες;
Ένα άλλο στοιχείο που είναι άξιο αναφοράς αφορά τα στοιχεία σχετικά με τους ανηλίκους και τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Συνήθως τα πινάκια με υποθέσεις ανηλίκων είναι γεμάτα από παραβάσεις που αφορούν τον ΚΟΚ. Στη Δ.Α Λάρισας για το έτος 2023 καταγράφηκαν 100 υποθέσεις για παράβαση του ΚΟΚ. Είναι η συνηθέστερη παράβαση για τους ανηλίκους με τον Ποινικό Κώδικα να προβλέπει ως αναμορφωτικό μέτρο την παρακολούθηση ειδικών προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής.
Πηγή: Larissanet.gr