Motor Oil: Τα «τρελά» κέρδη λόγω πετρελαίου αλλά και η τροχιά της πράσινης στροφής

Τα καλύτερα αποτελέσματα της 50χρονης ιστορίας της παρουσίασε η εταιρεία Motor Oil το 2022, με κύκλο εργασιών 16,6 δισ. ευρώ (+62%), επίδοση που καμιά εταιρεία, ιδιωτική ή κρατική δεν έχει παρουσιάζει ποτέ στο παρελθόν, σε όλη την ιστορία της ελληνικής επιχειρηματικότητας.

Την ίδια ώρα, η Motor Oil απασχολεί 3.000 εργαζόμενους, ενώ διαθέτει πάνω από 1.500 πρατήρια σε Ελλάδα, Κύπρο και Νοτιοανατολική Ευρώπη, κατέχοντας ηγετική θέση στην αγορά διύλισης και εμπορίας πετρελαιοειδών στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στο 1,693 δισ. ευρώ από 490 εκατ. έναν χρόνο πριν, ενώ τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 968 εκατ. ευρώ από 202 εκατ. ευρώ το 2021.

Οι επενδύσεις ανήλθαν σε 1,07 δισ. ευρώ από 428 εκατ. ευρώ το 2021, ενώ σημαντική αύξηση κατέγραψε το καθαρό χρέος καθώς ανήλθε σε 1,763 δισ. ευρώ έναντι 1,450 δισ. ευρώ το 2021, με τις λειτουργικές χρηματοροές να ανέρχονται σε 1,152 δισ. ευρώ έναντι 281 εκατ. ευρώ το 2021.

Το μεικτό κέρδος της εταιρείας διαμορφώθηκε σε υψηλό επίπεδο επηρεαζόμενο θετικά από τα ιστορικά υψηλά περιθώρια διύλισης σε συνδυασμό με την αύξηση του όγκου των βιομηχανικών πωλήσεων και την θετική επίπτωση από την αποτίμηση των αποθεμάτων.

Σχεδόν στο 85% των πωλήσεων οι εξαγωγές

Από την ανάλυση των στοιχείων όγκου των πωλήσεων της εταιρείας διαφαίνεται ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του διυλιστηρίου (οι πωλήσεις εξωτερικού συμπεριλαμβανομένης της Ναυτιλίας διαμορφώθηκαν για τη χρήση 2022 σε 79,48% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων έναντι 79,24% το 2021 καθώς και η σημαντική συμμετοχή της βιομηχανικής δραστηριότητας (διαμορφώθηκε σε 85,94% το 2022 έναντι 80,18% το 2021).

Ως προς τις επιδόσεις των επιμέρους τομέων, η διύλιση είχε κύκλο εργασιών 12,364 δισ. ευρώ (από 7,226 δισ. ευρώ το 2021) και EBITDA 1,427 δισ. ευρώ (από 352 εκατ. ευρώ), ο κλάδος της εμπορίας είχε κύκλο εργασιών 5,118 δισ. ευρώ (από 3,590 δισ. ευρώ το 2021) και EBITDA 128 εκατ. ευρώ (από 123 εκατ. ευρώ το 2021), ενώ ο κλάδος ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου είχε κύκλο εργασιών 1,240 δισ. ευρώ (από 499 εκατ. ευρώ) και EBITDA 136 εκατ. ευρώ (από 15 εκατ. ευρώ το 2021).

Επενδύσεις 170 εκατ. ευρώ το 2023

Η συνολική επενδυτική δαπάνη της εταιρείας για τη χρήση 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί σε 170 εκατ. ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος αυτής να αφορά τη νέα μονάδα συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, την έναρξη του έργου κατασκευής μίας νέας μονάδας διάσπασης προπυλενίου (Fluid Catalytic Cracker-FCC-propylene splitter) συνολικού προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ, τις συνήθεις και προγραμματισμένες δαπάνες συντήρησης των υφιστάμενων μονάδων του διυλιστηρίου, καθώς και σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous) και νέα έργα για την επέκταση των λιμενικών εγκαταστάσεων.

Μέρισμα

Η διοίκηση της εταιρείας συνεπής στην πολιτική της για τη μεγιστοποίηση της μερισματικής απόδοσης των μετόχων της θα προτείνει στην ερχόμενη ετήσια γενική συνέλευση τη διανομή συνολικού μερίσματος για τη χρήση 2022 ποσού 177.252.768 ευρώ (ή 1,60 ευρώ ανά μετοχή). Σημειώνεται ότι έχει ήδη καταβληθεί και αναγνωριστεί ως προμέρισμα χρήσης 2022 ύψους 0,40 ευρώ ανά μετοχή από τον Νοέμβριο του 2022, ενώ το υπόλοιπο ποσό 1,2 ευρώ ανά μετοχή θα αναγνωριστεί στη χρήση 2023.

Βασική επιδίωξη της εταιρείας τα επόμενα έτη είναι η επίτευξη περιθωρίων διύλισης στο ανώτερο εύρος του κλάδου στηριζόμενη στην ευελιξία παραγωγής του τεχνολογικά προηγμένου διυλιστηρίου της. Η ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας, ήδη από το τρίτο τρίμηνο του 2022, αναμένεται να συμβάλλει στη διατηρησιμότητα των περιθωρίων διύλισης της εταιρίας σε υψηλό επίπεδο.

Η ετήσια παραγωγική δυναμικότητα του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας εκτιμάται σε 850 χιλιάδες μετρικούς τόνους και η εταιρία αναμένει οφέλη από την εκάστοτε διαφορά τιμής μεταξύ της νάφθας και των παραγόμενων από τη νέα μονάδα προϊόντων (βενζίνες υψηλής προστιθέμενης αξίας καθώς και κηροζίνη και υδρογόνο).

Απανθρακοποίηση και ενεργειακή μετάβαση της Motor Oil

Την ώρα όμως που ο όμιλος «τρέφεται» από τα ορυκτά καύσιμα και το πετρέλαιο, βλέποντας τα σημεία των καιρών και τις αλλαγές των εποχών, έχει ήδη δρομολογήσει το μετασχηματισμό του και τις τεράστιες αλλαγές που πρέπει να λάβουν χώρα για να ανταποκριθεί στις δεσμεύσεις για μείωση εκπομπών αερίων έως το 2030, αλλά και καθαρό μηδενικό στόχο (net zero) έως το 2050.

Οι στόχοι καθορίζονται και ο οικονομικός αντίκτυπος αξιολογείται με βάση τα κλιματικά σενάρια της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την Αλλαγή του Κλίματος (IPCC) και στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Science Based Targets Initiative (SBTi).

Οι στόχοι θα εξετάζονται κάθε χρόνο για να λαμβάνονται υπόψη τυχόν κίνδυνοι που σχετίζονται με το κλίμα ή νέες εξελίξεις. Η στρατηγική για την απαλλαγή από τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μέτρα και σχέδια όπως:

  • Αύξηση της ενεργειακής απόδοσης
  • Εξαγορές και επενδύσεις σε νέα έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα
  • Επιτόπιες εγκαταστάσεις αποθήκευσης ΑΠΕ και μπαταριών
  • Καινοτόμες τεχνολογίες επεξεργασίας και ψηφιακές τεχνολογίες
  • Ανάπτυξη ηλεκτροκίνησης με αυξημένο αριθμό σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων
  • Παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας με ηλιακή και αιολική ενέργεια
  • Ενέργεια μέσω της Μονάδας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας (CCGT) Κομοτηνής και της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU)
  • Παραγωγή καθαρού υδρογόνου
  • Βιώσιμη παραγωγή συνθετικών καυσίμων
  • Προηγμένα βιοκαύσιμα και παραγωγή ανακυκλωμένων καυσίμων
  • Έργα δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα
  • Μέτρα βασισμένα στην αγορά (Market Based)

Οι τέσσερις πυλώνες της (νέας) Motor Oil

Παράλληλα, η Motor Oil έχει τέσσερις κεντρικούς στρατηγικούς πυλώνες, οι οποίοι θα αποτελέσουν τις «κολώνες» του μετασχηματισμού των επόμενων ετών, οδηγώντας στη νέα εποχή.

Πρώτος πυλώνας – Συνεχής βελτίωση και εκσυγχρονισμού του διυλιστηρίου

Είναι υψίστης σημασίας για τη Motor Oil να διατηρήσει τη λειτουργική αποδοτικότητα και ευελιξία του διυλιστηρίου, καθώς και να επενδύσει σε νέα και πιο προηγμένα προϊόντα και προς αυτή την κατεύθυνση έχουν υλοποιηθεί σημαντικά έργα για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και τη βελτιστοποίηση των υποδομών του διυλιστηρίου.

Η εταιρεία επενδύει στην ανάπτυξη μιας νέας προβλήτας 350 μέτρων, καθώς και νέων υποδομών αποθήκευσης και μεταφοράς καυσίμων, οι οποίες, όταν ολοκληρωθούν, θα ενισχύσουν σημαντικά την ευελιξία και τις δυνατότητες logistics στο διυλιστήριο.

Επιπλέον, ολοκλήρωσε την κατασκευή του Συγκροτήματος Επεξεργασίας Νάφθας, γεγονός που ενίσχυσε σημαντικά την ικανότητα του διυλιστηρίου να παράγει προϊόντα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας. Επιπλέον, η εταιρεία επενδύει σε ένα νέο εργοστάσιο προπυλενίου που θα ανοίξει ένα νέο πεδίο δραστηριοτήτων για τον όμιλο. Στο διυλιστήριο υλοποιούνται έργα που σχετίζονται με τον ψηφιακό μετασχηματισμό, καθώς και έργα ενίσχυσης της ενεργειακής απόδοσης και παροχής καθαρότερης, ανανεώσιμης ενέργειας στο διυλιστήριο (φωτοβολταϊκή εγκατάσταση και μπαταρίες).

Δεύτερος πυλώνας – Ηλεκτροκίνηση και λιανικό εμπόριο

Ο όμιλος μέσω των θυγατρικών του, παρέχει ενεργειακές λύσεις στους πελάτες του σε τρεις κατηγορίες: (i) Κινητικότητα,(ii) Λιανική και (iii) Ενέργεια στο σπίτι και την επιχείρηση. Επίσης παρέχει λύσεις κινητικότητας στους πελάτες του εδώ και δεκαετίες και πλέον στοχεύει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, εγκαθιστώντας περισσότερα από 4.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030.

Όσον αφορά τη λιανική, ο Όμιλος αναπτύσσει συνεργασίες με μεγάλα εμπορικά καταστήματα λιανικής πώλησης και μετατρέπει τα πρατήριά του σε προορισμούς ‘’ευκολίας’’. Με στόχο την ενίσχυση της εμπειρίας του πελάτη, ο Όμιλος σχεδίασε το «πρατήριο καυσίμων του μέλλοντος», ένα project,το οποίο μεταξύ άλλων θα περιλαμβάνει προηγμένες υπηρεσίες εκτός καυσίμων, καύσιμα χαμηλών εκπομπών άνθρακα και υδρογόνο. Τέλος, μέσω της NRG, ο Όμιλος παρέχει λύσεις ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου καθώς και ενέργειας στο σπίτι ή την επιχείρηση σε χιλιάδες πελάτες στην Ελλάδα.

 Τρίτος πυλώνας – Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Η Motor Oil καθίσταται σημαντικός παίκτης στην αγορά των ΑΠΕ. Οι αυξανόμενες προβλέψεις ζήτησης, οι βελτιώσεις στην τεχνολογία, η μείωση του κόστους σε έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και ο σταδιακός παροπλισμός συμβατικών μονάδων παραγωγής, όπως οι λιγνιτικές μονάδες, θα αυξήσουν σημαντικά την απαίτηση για πρόσθετη δυναμικότητα ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ Δ.Σ. 2022 58 ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μπαταρίες και εγκαταστάσεις αποθήκευσης.

Ο Όμιλος στοχεύει να συνεχίσει να αναπτύσσει την ικανότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και να επενδύει σε έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας για να είναι σε θέση να καλύψει αυτή την προβλεπόμενη αυξημένη ζήτηση. Ήδη μέσα σε τέσσερα χρόνια ο Όμιλος έχει λειτουργική ισχύ περίπου 773 MW και ένα σημαντικό pipeline αναπτυξιακών έργων που ξεπερνούν τα 2,0 GW. Η στρατηγική του Ομίλου είναι να συνεχίσει να επενδύει στην παραγωγή ανανεώσιμης ενέργειας και να εξελιχθεί σε ηγέτη στη ΝΑ Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο, στοχεύουμε η λειτουργική δυναμικότητα της MORE να ξεπεράσει τα 2,0 GW και το EBITDA να ξεπεράσει τα 250 εκατ. ευρώ έως το 2030.

Τέταρτος πυλώνας – Εναλλακτικά καύσιμα & κυκλική οικονομία

Η Motor Oil αναπτύσσει σημαντικά τους τομείς των εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας. Τα εναλλακτικά καύσιμα περιλαμβάνουν τους τομείς του Φυσικού & Ανανεώσιμου Αερίου, του Υδρογόνου Χαμηλών Εκπομπών Άνθρακα και της παραγωγής βιοκαυσίμων, ενώ η κυκλική οικονομία περιλαμβάνει την ανακύκλωση, τη διαχείριση αποβλήτων και υγρών αποβλήτων και την αποθήκευση λιπαντικών.

Σε όλους αυτούς τους τομείς, η Motor Oil έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις τα τελευταία δύο χρόνια: Ενδεικτικά παραδείγματα αποτελούν η εξαγορά της Verd, η ίδρυση της ‘’Hellenic Hydrogen’’ Α.Ε., Κοινοπραξίας με τη ΔΕΗ Α.Ε. για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στην Ελλάδα, η κατασκευή, σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Αεριοστροβίλου Συνδυασμένου Κύκλου στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis Environmental Services SA στον τομέα της διαχείρισης αποβλήτων.