Τη δήλωση ότι στα Τέμπη αποκρυσταλλώνεται ένα ευρύτερο κοινωνικό αίτημα εξέφρασε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος
Μιλώντας στην ΕΡΤ σημείωσε ότι η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της απαιτεί να υπάρξει δικαιοσύνη για τα Τέμπη.
“Προφανώς έχει και άλλες απαιτήσεις από την κυβέρνηση. Απαιτήσεις για να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις, απαιτήσεις για να προχωρήσει πιο γρήγορα στο έργο το οποίο έχει να επιτελέσει. Έχω την αίσθηση ότι και σε αυτή την περίπτωση χρειάζονται περισσότεροι από ένας λόγοι για να βγει κανένας στο δρόμο. Οπότε πιστεύω ότι υπάρχουν ευρύτερα αιτήματα και νομίζω ότι τουλάχιστον οι κυβερνήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη έχουν αποδείξει ότι πάντοτε αντιλαμβάνονται αυτό που συμβαίνει, αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα και προφανώς έρχονται και εργάζονται για να επιλύσουν τα προβλήματα τα οποία χρειάζεται να αντιμετωπίσουν” τόνισε ο κ. Ταχιάος.
Μιλώντας για τη Hellenic Train τόνισε ότι εκείνη δεν βρίσκεται στο μικροσκόπιο της κυβέρνησης, αλλά στο μικροσκόπιο αυτού του γεγονότος που λέγεται Τέμπη. “Μου φαίνεται παράδοξο το γεγονός ότι μέχρι σήμερα έχει ξεφύγει κάτω από τα ραντάρ. Διότι πρέπει να πούμε λίγο το εξής: Το σιδηροδρομικό έργο δεν εκτελείται μόνο από έναν δημόσιο φορέα, τον ΟΣΕ. Ίσα ίσα ο ΟΣΕ δεν εκτελεί σιδηροδρομικό έργο, ο ΟΣΕ έχει την υποδομή, ο ΟΣΕ έχει και σε ένα κάποιο μέτρο την υποδομή. Και τα δύο τρένα (στα Τέμπη), και το τρένο το επιβατικό και το τρένο εμπορικό, ήταν Hellenic. Όφειλε να έχει δημιουργήσει εκείνα τα συστήματα ελέγχου ποιότητας, εκείνα τα συστήματα ελέγχου που να μην επιτρέπουν να συνεχίζονται παθογένειες οι οποίες είχαν παρουσιαστεί στο παρελθόν στον ΟΣΕ”.
“Από ένα συνδυασμό γεγονότων που αφορούν προφανώς και τον ΟΣΕ, δεν θέλω να βγάλω έξω από την εξίσωση τον ΟΣΕ, άρα το δημόσιο φορέα, αλλά προφανώς και με την εντός εισαγωγικών σύμπραξη της New Train, ναι, δημιουργήθηκε το δυστύχημα των Τεμπών” σημείωσε.
Για 717: “Η σύμβαση αυτή έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ”
Σε ερώτηση για το εάν τίθεται θέμα επανεξέτασης της σύμβασης ο κ. Ταχιάος απάντησε: “Νομίζω ότι η κάθε σύμβαση κρίνεται στην πορεία της. Όταν κάνεις μία τέτοια σύμβαση τί κάνεις; Έρχεσαι και λες ότι εγώ βάζω κάποιους όρους στην εταιρεία την οποία έχω απέναντι. Η σύμβαση αυτή έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ, έγινε επί προηγούμενης από τη δική μας κυβέρνηση. Δεν είμαι σε θέση να ξέρω ποια είναι τα ποιοτικά ζητούμενα στη φάση αυτής της σύμβασης. Αν ήταν λάθος; Όχι, δεν ήταν λάθος. Δεν είναι λάθος να δώσεις σε έναν ιδιωτικό φορέα τη μετακίνηση με τρένο, άλλωστε έχει απελευθερωθεί η αγορά σε ό,τι αφορά αυτό και τον έλεγχο τον έχει η ρυθμιστική αρχή του σιδηροδρόμου. Αλλά εκείνο το οποίο πρέπει να συμβαίνει είναι στη συνέχεια αυτός που εκτελεί το μεταφορικό έργο να κρίνεται”.
Ο κ. Ταχιάος σημείωσε για το ενδεχόμενο αναθεώρησης της σύμβασης ότι σε όλα αυτά τα ζητήματα είναι τα πάντα ανοιχτά. “Αλλά επιτρέψτε να πω ότι οι αποφάσεις δεν είναι εύκολες και αποφάσεις δεν λαμβάνονται ούτε επειδή υπάρχει μια άμεση πίεση, ούτε επειδή πρέπει να διαχειριστείς την κοινή γνώμη. Πρέπει να είμαστε πολύ υπεύθυνοι στις αποφάσεις της κυβέρνησης. Υπάρχει μια υπεύθυνη κυβέρνηση. Η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει τους νόμους. Η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να ακολουθήσει και διεθνείς συμβάσεις και να σκεφθεί τι υπάρχει πίσω από όλα αυτά. Κυρίως όμως είναι υποχρεωμένη να περιμένει την κρίση της Δικαιοσύνης, έστω και σε πρώτο επίπεδο, δηλαδή στο ανακριτικό επίπεδο. Πρέπει να είναι σαφές εάν υπάρχει ή δεν υπάρχει ευθύνη της Hellenic Train για το ζήτημα της φόρτωσης. Αλλά για το γεγονός ότι δεν φαίνεται να υπάρχουν συστήματα ελέγχου της φόρτωσης από την ίδια την Hellenic Train, ναι γι αυτό υπάρχουν ευθύνες. Αυτή είναι προσωπική μου άποψη ως ανθρώπου που μετέχει σε αυτές τις διαδικασίες, σε άλλο επίπεδο, σε άλλες εκφάνσεις των συγκοινωνιών”.
“Πρέπει να δώσει εξηγήσεις η Hellenic Train”
Σε ερώτηση για το ποια θα είναι η σχέση της κυβέρνησης με την Hellenic Train σε περίπτωση που αποδειχθεί ότι υπήρχε παράνομο φορτίο στο εμπορικό τρένο, ο κ. Ταχιάος απάντησε: “Δεν θα είναι σίγουρα καλή. Δεν θα είναι αυτή που είναι σήμερα. Τώρα αν υπάρχει ή δεν υπάρχει λαθρεμπόριο, ή αν υπάρχει παράνομη μεταφορά φορτίων ή όπως αλλιώς ονομάζεται, γιατί έχει σημασία πού φορτώθηκε, αν φορτώθηκε σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αυτά είναι ζητήματα τα οποία μπορεί να τα ελέγξει η δικαιοσύνη και σίγουρα θα τα ελέγξει. Εδώ πρέπει να δώσει εξηγήσεις η Hellenic Train. Αυτό το έγγραφο, το οποίο κυκλοφόρησε χθες και λέει ότι υπάρχουν 13 βαγόνια και κουβαλάνε αυτά, αυτό το έγγραφο έχει δοθεί ήδη από τον Μάρτιο του 2022 στη Βουλή, όταν ζητήθηκε από ερώτηση βουλευτή και απαντήθηκε μέσω του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Νομίζω ότι πρέπει να ανοίξουμε όλοι τα χαρτιά μας. Ο κόσμος ζητάει διαφάνεια. Αυτό δεν αφορά μόνο την κυβέρνηση, αφορά όλους όσοι έχουν συμμετοχή στο σιδηροδρομικό έργο και είναι και το δήμοσιο, δεν βγάζω έξω τον ΟΣΕ”.
Ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι δεν μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά ότι δεν υπήρχε παράνομο φορτίο ή λαθραιμπόριο. “Εγώ δεν βάζω ποτέ το χέρι μου στη φωτιά για τίποτα. Δεν το βάζω ούτε για τον εαυτό μου. Ξέρετε, οι άνθρωποι δοκιμαζόμαστε στην πορεία του χρόνου και έχω μεγαλώσει αρκετά για να το ξέρω αυτό. Το ίδιο και οι εταιρείες. Οι πάντες. Όχι, δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά για τίποτα. Ούτε για τη μία περίπτωση, ούτε για την άλλη περίπτωση. Δηλαδή, ξέρετε, αντιμετώπισα όλη αυτή τη συζήτηση στη Βουλή σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις. Εκεί δεν ακούστηκε μόνο ότι, ξέρετε, μετέφερε το ένα παράνομο φορτίο. Εκεί ακούστηκε ότι “εσείς, η κυβέρνηση, εσείς, το κόμμα σας, η Νέα Δημοκρατία, εσείς είστε αυτοί που μεταφέρετε παράνομα φορτία και τα χέρια σας είναι βαμμένα με αίμα. Αυτό το είπε βουλευτής, αρχηγός κόμματος. Αυτή ήταν η συνωμοσιολογία για την οποία μιλάω. Όταν αφήνουμε αυτά να περνάνε και αυτά κάτω από το ραντάρ, όλο αυτό έρχεται και δηλητηριάζει την πολιτική σκηνή και ευρύτερα και την ίδια την κοινωνία. Αυτές είναι οι συνωμοσίες και οι θεωρίες συνωμοσίας στις οποίες αναφέρθηκε ο πρωθυπουργός”.
Κληθείς να απαντήσει εάν σήμερα θεωρείται αξιόπιστη η Hellenic Train σχολίασε: “Οφείλουμε να την αντιμετωπίζουμε ως αξιόπιστη γιατί εμπιστευόμαστε ανθρώπους να μπαίνουν μέσα στα τρένα. Όταν όλοι οι άνθρωποι οι οποίοι εμπλέκονται σε αυτή την υπόθεση κάνουν καλά τη δουλειά τους και σε αυτούς βάζω και τους υπουργούς, υπάρχουν όλες εκείνες οι δικλείδες ασφαλείας ώστε να μην υπάρχει κανένας μα κανένας κίνδυνος για τον κόσμο. Νομίζω ότι μετά το πάθημα των Τεμπών οι περισσότεροι έχουν πάρει τα μαθήματά τους. Και ξέρετε, επειδή έχουν συμβεί διάφορα επεισόδια τα οποία μας τρόμαξαν, πάντα υπήρχε η ασφαλιστική δικλείδα”.
Για το ενδεχόμενο προανακριτικής είπε ότι δείχνει τη διάθεση της κυβέρνησης να αντιμετωπιστεί εντελώς ανοιχτά το θέμα, χωρίς να υπάρχει καμία προκατάληψη και χωρίς να υπάρχει καμία δέσμευση. “Καλοδεχούμενη η πρόταση δυσπιστίας. Ό,τι επιβάλλει το θεσμικό πλαίσιο της δημοκρατίας ναι είναι καλοδεχούμενο” δήλωσε.
thetoc