Συνεχίζεται ο σάλος που προκλήθηκε μετά την αποκάλυψη του λογοτύπου του Μετρό Θεσσαλονίκης τόσο για το αισθητικό αποτέλεσμα όσο και για το γεγονός ότι η πλειονότητα της κοινής γνώμης τώρα πληροφορείται ότι για το λογότυπο του Μετρό είχαν προκηρυχθεί δύο διαγωνισμοί με αμοιβή 8.000 ευρώ οι οποίοι ακυρώθηκαν για να δοθεί με απευθείας ανάθεση και αμοιβή 30.000 ευρώ στην εταιρεία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE.
Στο θέμα παρενέβη με οργισμένη ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης (ΣΑΘ), ο οποίος κάνει λόγο για μεθόδευση, ασυδοσία και ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος ενώ αποκαλύπτει όλο το παρασκήνιο της δυσώδους υπόθεσης με το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Συγκεκριμένα το χρονικό της ακύρωσης των διαγωνισμών με αμοιβή 8.000 ευρώ για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης και την ανάθεσή του με 30.000 ευρώ είναι το εξής:
-Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης έλαβε τον Φεβρουάριο του 2024 από την εταιρία Ελληνικό Μετρό ΑΕ το έγγραφο με αρ. πρ. ALX- 80564/28-02-2024 προς ενημέρωση των Μελών του σχετικά με το διαγωνισμό με αρ.πρ., RFP-457/2024, που αφορούσε το σχεδιασμό του λογότυπου για το Μετρό Θεσσαλονίκης με ημερομηνία τελικής κατάθεσης των προτάσεων έως τις 22-04-2024 και με αμοιβή για το πρώτο βραβείο στον συγκεκριμένο διαγωνισμό το ποσό των 8.000 ευρώ.
-Ενάμιση μήνα μετά και 12 ημέρες πριν την προθεσμία ολοκλήρωσης του διαγωνισμού η εταιρία Ελληνικό Μετρό επανήλθε με το έγγραφο της ALX-80717/09-04-2024 που ενημέρωνε για τη ματαίωση του, χωρίς επεξήγηση των λόγων της ματαίωσης του και χωρίς ίχνος σεβασμού για συναδέλφους, που είχαν εργαστεί σύμφωνα με την διακήρυξη που είχε σταλεί.
-Μέσα από τα ΜΜΕ της πόλης, που επιβεβαιώνεται από το έγγραφο της απευθείας ανάθεσης με αρ.πρ. ΣΗΕΟ-253/02.10.2024, έγινε ενημέρωση, ότι η ελληνικό μετρό ΑΕ προκήρυξε δεύτερη διαγωνιστική ανοιχτή διαδικασία με την πρόσκληση με αρ.πρ. RFP-461/24 με αμοιβή 30.000 ευρώ.
-Στον δεύτερο διαγωνισμό όλες οι συμμετοχές απορριφθήκαν από την εταιρία.
-Με αυτή τη μεθόδευση και με τον ισχυρισμό ότι σε μικρό χρονικό διάστημα ανοίγει τις πόρτες του το Μετρό, επισημαίνει ο ΣΑΘ, επιλέχθηκε με απευθείας ανάθεση η εταιρία MARKETING AND MEDIA SERVICES MON. IKE με αμοιβή 30.000 ευρώ.
-Σύμφωνα με τον ΣΑΘ, η εταιρεία είναι άσημη και νεοσύστατη, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο.
Τα σοβαρά ερωτήματα που θέτει ο ΣΑΘ
Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζει προσχηματική τη διαδικασία που ακολουθήθηκε «ώστε το έργο σχεδιασμού του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης να αποτελεί ένα ακόμα έργο στη μακριά λίστα έργων απευθείας αναθέσεων». Παράλληλα ζητά απάντηση στα εξής σοβαρά ερωτήματα:
-Πώς μπορεί κάποιος φορέας να αξιολογεί ένα λογότυπο, που θα κέρδιζε μέσα από μια διαγωνιστική διαδικασία, δηλαδή ένα λογότυπο που θα κρίνονταν ως το καλύτερο αναμεσά σε δεκάδες άλλες προτάσεις, με αμοιβή του ποσού των 8.000€, και ο ίδιος φορέας για το ίδιο λογότυπο να προβαίνει σε απευθείας ανάθεση με αμοιβή 30.000€, όχι σε κάποια διάσημη εταιρία για το αναγνωρισμένο σχετικό έργο της, αλλά σε μια άσημη νεοσύστατη εταιρία, η οποία την ημέρα της ανάθεσης δεν είχε ούτε καν ενεργό ιστότοπο.
-Ο ισχυρισμός περί μικρού χρονικού διαστήματος, σε ένα έργο που εξελίσσεται για 15 και πλέον χρόνια στην πόλη, μόνο θυμηδία μπορεί να προκαλέσει.
Με διαδικασίες σαν αυτές, σημειώνει ο ΣΑΘ, έχουν σαν αποτέλεσμα ο αριθμός των απευθείας αναθέσεων να έχει καταλήξει σε άνευ προηγουμένου ποσοστό (σύμφωνα δημοσιεύματα άνω το 70% των Δημοσίων Συμβάσεων).
Ο Σύλλογος ζητά «να σταματήσει η ασυδοσία και η ατελέσφορη διασπάθιση δημοσίου χρήματος και να δημιουργηθούν ευκαιρίες για την ανάδειξη και αξιοποίηση των βέλτιστων πρακτικών για το κοινό όφελος».
Πηγή: avgi.gr