Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65 αναμένεται να αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή.
Μεγάλη συμβολή στην ανάπτυξη της περιφέρειας αλλά και στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων φέρνει ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος – Ε65.
Πλέον τα 136 χλμ. από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα των Τρικάλων λειτουργούν ενιαία καθώς καθώς την περασμένη Τρίτη εγκαινιάστηκαν το νότιο τμήμα Λαμία – Ξυνιάδα και μέρος του βόρειου τμήματος του Ε65, η διαδρομή Τρίκαλα – Καλαμπάκα.
Ο Ε65 κατασκευάστηκε από την ΤΕΡΝΑ και τη λειτουργία του έχει αναλάβει η Κεντρική Οδός, ενώ σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα και του υφυπουργού Νίκου Ταχιάου τονίστηκε αφενός η σημασία που έχει ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος ιδίως μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής του έως και την Εγνατία Οδό και αφετέρου η αναβίωση του έργου, το οποίο στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης κινδύνευσε να μην υλοποιηθεί.
Ώθηση στο εμπόριο
Με την παράδοση των νέων τμημάτων του Ε65, σε κυκλοφορία βρίσκονται 136 χλμ. σύγχρονου κι ασφαλούς αυτοκινητοδρόμου, από ημικόμβο (Η/Κ) με τον αυτοκινητόδρομο ΑΘΕ στο 206,5 χλμ. (αρχή Ε65) έως και τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Καλαμπάκας, μέσω του οποίου το ταξίδι Αθήνα – Καρδίτσα διαρκεί πλέον 2 ώρες και 35 λεπτά, ενώ το Αθήνα – Τρίκαλα, λιγότερο από 3 ώρες. Επιπλέον, σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί όπως τα Μετέωρα και η Λίμνη Πλαστήρα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα, εύκολα και με ασφάλεια.
Με την ολοκλήρωσή του ο αυτοκινητόδρομος Ε65 θα αναμορφώσει τις οδικές μεταφορές προς τη Δυτική Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, δίνοντας ώθηση στο εμπόριο, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή. Με τον Ε65 θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας – που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη – με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης.
Λιμάνι Πειραιά – Δυτικά Βαλκάνια
Παράλληλα, θα μειωθεί κατά περίπου 2 ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δυτικά Βαλκάνια, ενώ με τον Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα – Γρεβενά και Αθήνα – Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα πραγματοποιείται εντός 4,5 ωρών.
Υπενθυμίζεται ότι ο αυτοκινητόδρομος Ε65 έχει μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,397 δισ. ευρώ. Διαθέτει την αναγκαία χωρητικότητα, ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου 2 λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης και κατασκευάζεται εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη συνδέοντας την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα. Υπό κατασκευή από την ΤΕΡΝΑ βρίσκονται τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου που θα ξεκινούν από τον Α/Κ Καλαμπάκας και θα φθάνουν έως και την Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών. Για την κατασκευή τους λειτουργούν 2 κεντρικές και 2 υποστηρικτικές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.
Θρυαλλίδα ανάπτυξης
Κατά την τελετή παράδοσης ο κ. Μητσοτάκης τόνισε: «Σήμερα είναι πράγματι μία σπουδαία μέρα για τη Στερεά Ελλάδα, για τη Θεσσαλία, για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ήπειρο, καθώς παραδίδουμε πια στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Και γνωρίζω πολύ καλά, ειδικά για τη Δυτική Θεσσαλία, για τα Τρίκαλα, για την Καρδίτσα, για την Καλαμπάκα, πόσο σημαντικός είναι αυτός ο δρόμος και πως ουσιαστικά αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών επιτέλους να ολοκληρωθεί. Δυόμισι ώρες για να πάει κανείς από την Αθήνα στην Καρδίτσα, τρεις ώρες για να πάει στα Τρίκαλα. Προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο αλλά και τόσο δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας, τη Δυτική Θεσσαλία. Και βέβαια, οι προοπτικές για τη σύνδεση, όπως είπαμε, με την ολοκλήρωση του έργου, με τη Δυτική Μακεδονία, με την Ηπειρο. Ενας δρόμος πραγματικά τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας».
Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε ότι με τον αυτοκινητόδρομο Ε65 «διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό, καθώς ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέεται, μέσω της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων αυτής, με το εξωτερικό», ενώ συμπλήρωσε ότι «διαβεβαιώνουμε ότι θα συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση, με ταχύτητα, υπευθυνότητα και μεθοδικότητα, ώστε, με αίσθημα ευθύνης, να συμβάλουμε στην ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας».
Ο κ. Ταχιάος ανέφερε: «Ο Ε65 θα αποτελέσει «θρυαλλίδα ανάπτυξης» για τις περιοχές που δοκιμάστηκαν πρόσφατα από τις θεομηνίες. Στις φετινές γιορτές οι ταξιδιώτες του Πάσχα με κατεύθυνση προς Φθιώτιδα και Δυτική Θεσσαλία (στα ορεινά της Καρδίτσας των Τρικάλων στη λίμνη Πλαστήρα) θα έχουν τη δυνατότητα να κυκλοφορήσουν σε αυτά τα νέα τμήματα του αυτοκινητοδρόμου με μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια».
Το βόρειο τμήμα
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης σημείωσε: «Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65 ήταν σχεδιασμένος εξαρχής να συμπληρώνει ένα δίκτυο αυτοκινητοδρόμων το οποίο προσέφερε εναλλακτικές διαδρομές. Είναι η πιο οικονομική, γρήγορη και αποτελεσματική οδική αρτηρία, ώστε να έρθει κάποιος από τη Δυτική-Βορειοδυτική, Κεντρική Μακεδονία ή από την Κεντρική Ελλάδα προς την Αθήνα κι αντίστροφα. Σήμερα παραδίδεται στην κυκλοφορία το νότιο τμήμα ολόκληρο και σημαντικό μέρος του βόρειου τμήματος. Εμείς θα κάνουμε ό,τι μπορούμε, όπως κάνουμε πάντα, για να επιταχύνουμε και την παράδοση του βόρειου τμήματος. Ελπίζουμε του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέρμα του, που είναι το σημείο που συναντάει το βορειοδυτικό κομμάτι της Εγνατίας».
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά – Οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας
Στα 136 χλμ. που βρίσκονται πλέον στην κυκλοφορία θα παρέχονται, όπως πάντα, οι υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού όπως:
• 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας
• 4ψήφιος αριθμός Εκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργίας, 1075
• Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης
• Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000
Στα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των 136 χλμ. που κατασκεύασε η ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνονται:
• 11 Ανισόπεδοι Κόμβοι (Γοργοποτάμου, Καρπενησίου, Ξυνιάδας, Ανάβρας, Σοφάδων, Καρδίτσας, Προαστίου, Τρικάλων, Βασιλικής και Καλαμπάκας) & 4 Ημικόμβοι (ΑΘΕ Ανθήλης, Σμοκόβου και Λογγού)
• 3 δίδυμες σήραγγες, με μεγαλύτερη τη Σήραγγα Τ2 μήκους 3 χλμ. (οροσειρά Οθρυος, Μοσχοκαριά)
• 31 Γέφυρες, με σημαντικότερη τη Γέφυρα του Πηνειού μήκους 595 μ.
• 27 Ανω Διαβάσεις & 41 Κάτω Διαβάσεις
• 5 αμφίπλευροι Χώροι Στάθμευσης & Ανάπαυσης (ΧΣΑ)
• 3 Κέντρα Ελέγχου & Συντήρησης (ΚΕΣ) & 1 Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας & 1 Κέντρο Εξυπηρέτησης Σηράγγων
• 3 κτίρια Τροχαίας και 1 κτίριο Πυροσβεστικής
• 3 Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ – Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Ράξας). Σημειώνεται πως σε λειτουργία βρίσκεται επί του παρόντος μόνο ο ΣΕΑ Σοφάδων
• 1 Σημείο Εξυπηρέτησης Πελάτων (Μετωπικός Σταθμός Διοδίων Τρικάλων)
• 3 Μετωπικοί Σταθμοί Διοδίων (Λιανοκλαδίου, Σοφάδων και Τρικάλων) & 4 Πλευρικοί Σταθμοί Διοδίων (Ανάβρας, Προαστίου, Τρικάλων
και Καλαμπάκας)
το βήμα