Πρόοδος στην εξασφάλιση κονδυλίων για τη γραμμή Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα

grami

Πρόοδος έχει αρχίσει να σημειώνεται στο «μέτωπο» της εξασφάλισης κονδυλίων για την υλοποίηση, έστω μέρους, των απαιτούμενων έργων αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Μπορεί να μην πρόκειται να προχωρήσει το «φαραωνικό» σχέδιο για έργα άνω των 4 δισ. ευρώ, μέσω μιας σύμβασης που θα περιλάμβανε έξι επιμέρους εργολαβίες, ωστόσο φαίνεται πως γίνονται στοχευμένες παρεμβάσεις για τη βελτίωση των σχετικών υποδομών, σε διάφορες περιοχές της χώρας.

Για τον σκοπό αυτό αξιοποιείται ένα μείγμα χρηματοδότησης από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και κοινοτικούς πόρους μέσω του Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης ΙΙ (CEF II), που αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο στην προσπάθεια που γίνεται.

Θα διατεθούν 173,6 εκατ. ευρώ για την οριστική αποκατάσταση του κύριου άξονα από τον Δομοκό ώς τη Λάρισα.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να «τρέξει» η διαγωνιστική διαδικασία για έργα 1,4 δισ. ευρώ, που αφορούν την αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου της Θεσσαλίας, το οποίο επλήγη από τις πλημμύρες του περυσινού Σεπτεμβρίου. Σε ό,τι αφορά ειδικά τον σιδηρόδρομο, θα διατεθούν κεφάλαια 462,5 εκατ. ευρώ, αρχής γενομένης από την οριστική αποκατάσταση του κύριου άξονα από τον Δομοκό ώς τη Λάρισα, ύψους 173,6 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, θα αποκατασταθεί και η γραμμή Λάρισα – Βόλος, ύψους 192,2 εκατ. ευρώ, και οι γραμμές Παλαιοφάρσαλο – Καλαμπάκα και του Πηλίου, με κόστος 57 εκατ. και 2,48 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Το έργο ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που καταστράφηκαν από τις κακοκαιρίες, ανέρχεται σε 37,2 εκατ. ευρώ. Το κονδύλι του 1,4 δισ. ευρώ θα προέλθει από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Σημαντική είναι όμως και η πρόσφατη εξασφάλιση πρόσθετων πόρων ύψους 518 εκατ. ευρώ, μέσω του Ταμείου CEF II. Με τα κεφάλαια αυτά θα χρηματοδοτηθούν τρία έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη/Προμαχώνας κι ένα ακόμα έργο για την εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΚΑ – Κιάτο (27,9 εκατ. ευρώ). Σε ό,τι αφορά τα έργα αναβάθμισης, σχεδιάζονται παρεμβάσεις στο τμήμα ΣΚΑ – Οινόη (192,1 εκατ. ευρώ), στο τμήμα Πύθιο – Ορμένιο (186,6 εκατ. ευρώ) και στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112 εκατ. ευρώ).

Μέσω του CEF θα χρηματοδοτηθεί και ένα ακόμα έργο για το οποίο είχαν επίσης εξασφαλιστεί πόροι μέσω του CEF II σε προγενέστερο στάδιο. Πρόκειται για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες. Εκεί, προβλέπεται να κατασκευαστεί μια νέα μονή γραμμή, μήκους 32 χλμ., καθώς και ένας ακόμα κλάδος από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου. Το έργο είναι προϋπολογισμού 192,5 εκατ. ευρώ και ο σχετικός διαγωνισμός έχει ήδη προκηρυχθεί, με την υποβολή προσφορών να είναι δρομολογημένη για την 3η Σεπτεμβρίου. Με το έργο αυτό επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωράει και η σύνδεση με το δίκτυο των γειτονικών χωρών.

Εν τω μεταξύ, προχωράει ο σχεδιασμός και για νέα σιδηροδρομικά έργα. Για το 2025 έχει τεθεί σε επεξεργασία σχέδιο πρότασης, που θα ολοκληρώνει τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και θα συνδέει στρατηγικά λιμάνια της χώρας με τον ΠΑΘΕ. Πρόκειται για ένα έργο εκτιμώμενης αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ, το οποίο θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο, καθώς αναμένεται να συνδέσει την Αλεξανδρούπολη με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Αυτό, γιατί αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού εμπορικού διαδρόμου Sea2Sea.

Πηγή: kathimerini.gr