
Προσοχή: Επικίνδυνο για τα παιδιά το Roblox λένε ερευνητές
Απίστευτα είναι τα ευρήματα έρευνας που δείχνουν ότι εύκολα τα παιδιά συναντούν ακατάλληλο περιεχόμενο, όταν αλληλεπιδρούν χωρίς επίβλεψη ενηλίκων στην πλατφόρμα παιχνιδιών Roblox.
Οι γονείς μάλιστα, έχουν εκφράσει σοβαρές ανησυχίες πως τα παιδιά τους βιώνουν εθισμό, βλέπουν τραυματικό περιεχόμενο και προσεγγίζονται από αγνώστους στον εξαιρετικά δημοφιλή ιστότοπο και την εφαρμογή, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας The Guardian.
Από την πλευρά του, το Roblox, αναγνωρίζει ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα ενδέχεται να εκτεθούν σε επιβλαβές περιεχόμενο και σε «κακούς παράγοντες». Ωστόσο, λέει ότι εργάζεται σκληρά για να το διορθώσει αυτό, αλλά ότι απαιτείται σε ολόκληρη τη βιομηχανία και κυβερνητική παρέμβαση.
Τι είναι το Roblox
Περιγράφοντας τον εαυτό του ως «το απόλυτο εικονικό σύμπαν», το Roblox διαθέτει εκατομμύρια παιχνίδια και διαδραστικά περιβάλλοντα, γνωστά συλλογικά ως «εμπειρίες». Κάποιο από το περιεχόμενο αυτό αναπτύσσεται από το Roblox, αλλά μεγάλο μέρος του δημιουργείται από τους χρήστες. Μάλιστα, το 2024, η πλατφόρμα είχε περισσότερους από 85 εκατομμύρια καθημερινά ενεργούς χρήστες, εκ των οποίων εκτιμάται ότι το 40% είναι κάτω των 13 ετών.
Κι ενώ η εταιρεία δήλωσε ότι «λυπάται βαθύτατα» για τους γονείς των οποίων τα παιδιά υπέστησαν ζημιά στην πλατφόρμα, δήλωσε ότι «δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι έχουν μια θετική, εμπλουτιστική και ασφαλή εμπειρία στο Roblox κάθε μέρα».
Τι έδειξε νέα έρευνα
Ωστόσο, σε μια έρευνα που κοινοποιήθηκε στον Guardian, οι ειδικοί σε θέματα ψηφιακής συμπεριφοράς Revealing Reality ανακάλυψαν «κάτι βαθιά ενοχλητικό … μια ανησυχητική αποσύνδεση μεταξύ της φιλικής προς τα παιδιά εμφάνισης του Roblox και της πραγματικότητας που βιώνουν τα παιδιά στην πλατφόρμα».
Συγκεκριμένα, το Revealing Reality δημιούργησε πολλαπλούς λογαριασμούς Roblox, τους οποίους καταχώρησε σε φανταστικούς χρήστες ηλικίας πέντε, εννέα, 10, 13 και 40 ετών και άνω. Οι λογαριασμοί αλληλεπιδρούσαν μόνο μεταξύ τους και όχι με χρήστες εκτός του πειράματος, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι συμπεριφορές των avatars τους δεν επηρεάζονταν με οποιονδήποτε τρόπο.
Παρά τα νέα εργαλεία που κυκλοφόρησαν την περασμένη εβδομάδα με στόχο να δώσουν στους γονείς μεγαλύτερο έλεγχο στους λογαριασμούς των παιδιών τους, οι ερευνητές κατέληξαν στο ακόλουθο συμπέρασμα: «Οι έλεγχοι ασφαλείας που υπάρχουν είναι περιορισμένης αποτελεσματικότητας και εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικοί κίνδυνοι για τα παιδιά στην πλατφόρμα».
Παιδιά έπαιζαν παιχνίδια χωρίς να το γνωρίζουν με ενήλικες
Η έκθεση διαπίστωσε ότι παιδιά ηλικίας μόλις πέντε ετών ήταν σε θέση να επικοινωνούν με ενήλικες ενώ έπαιζαν παιχνίδια στην πλατφόρμα και βρήκε παραδείγματα αλληλεπίδρασης ενηλίκων και παιδιών χωρίς αποτελεσματική επαλήθευση της ηλικίας. Αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι το Roblox άλλαξε τις ρυθμίσεις του τον περασμένο Νοέμβριο, έτσι ώστε οι λογαριασμοί που αναφέρονται ως ανήκοντες σε παιδιά κάτω των 13 ετών να μην μπορούν πλέον να στέλνουν άμεσα μηνύματα σε άλλους εκτός παιχνιδιών ή εμπειριών, αλλά να έχουν πρόσβαση μόνο σε δημόσια μηνύματα μετάδοσης.
10χρονος βρέθηκε να παρακολουθεί σεξουαλικό περιεχόμενο
Η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι το άβαταρ που ανήκε στο λογαριασμό του 10χρονου μπορούσε να έχει πρόσβαση σε «ιδιαίτερα υποβλητικά περιβάλλοντα». Σε αυτά περιλαμβάνονταν ένας χώρος ξενοδοχείου όπου μπορούσε να δει ένα γυναικείο avatar που φορούσε δικτυωτές κάλτσες να γυρίζει σε ένα κρεβάτι και άλλα avatars να ξαπλώνουν το ένα πάνω στο άλλο σε σεξουαλικά υποβλητικές πόζες, και ένας χώρος δημόσιας τουαλέτας όπου οι χαρακτήρες ουρούσαν και τα avatars μπορούσαν να επιλέξουν αξεσουάρ φετίχ για να ντυθούν.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άβαταρ των δοκιμών τους κρυφάκουγαν συζητήσεις μεταξύ άλλων παικτών που εξέφραζαν προφορικά σεξουαλική δραστηριότητα, καθώς και επαναλαμβανόμενους θορύβους από σάλια, φιλιά και γρυλίσματα, όταν χρησιμοποιούσαν τη λειτουργία φωνητικής συνομιλίας.
Παρά τους ελέγχους, ενήλικας μπορούσε να ζητήσει τα στοιχεία ενός παιδιού
Διαπίστωσαν επίσης ότι ένα δοκιμαστικό avatar που ήταν εγγεγραμμένο σε έναν ενήλικα, ήταν σε θέση να ζητήσει τα στοιχεία Snapchat του πεντάχρονου δοκιμαστικού avatar χρησιμοποιώντας ελάχιστα κωδικοποιημένη γλώσσα. Αν και το Roblox αναφέρει ότι η συνομιλία κειμένου εντός του παιχνιδιού υπόκειται σε ενσωματωμένα φίλτρα και μετρίαση, η έρευνα αναφέρει ότι αυτό είναι ένα παράδειγμα του πόσο εύκολα μπορούν να παρακαμφθούν αυτά τα μέτρα, δημιουργώντας ευκαιρίες για επιθετική συμπεριφορά.
Το Roblox δήλωσε ότι αναγνωρίζει ότι «υπάρχουν κακοί παράγοντες στο διαδίκτυο», αλλά πρόσθεσε ότι αυτό είναι «ένα ζήτημα που υπερβαίνει το Roblox και πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσω της συνεργασίας με τις κυβερνήσεις και της δέσμευσης όλου του κλάδου για ισχυρά μέτρα ασφαλείας σε όλες τις πλατφόρμες».
Αναγνώρισε επίσης ότι η επαλήθευση της ηλικίας των παιδιών κάτω των 13 ετών «παραμένει μια πρόκληση για τον κλάδο».
Αδυναμίες στα νέα χαρακτηριστικά ασφαλείας που ανακοίνωσε το Roblox
Οι ιστορίες που μοιράστηκαν οι γονείς μετά από μια έκκληση της Guardian Community περιλαμβάνουν την ιστορία ενός 10χρονου αγοριού που δέχτηκε σεξουαλική παρενόχληση από έναν ενήλικα που γνώρισε στην πλατφόρμα και ενός εννιάχρονου κοριτσιού που άρχισε να παθαίνει κρίσεις πανικού αφού είδε σεξουαλικό περιεχόμενο ενώ έπαιζε.
Ο Damon De Ionno, διευθυντής ερευνών της Revealing Reality, δήλωσε: «Τα νέα χαρακτηριστικά ασφαλείας που ανακοίνωσε το Roblox την περασμένη εβδομάδα δεν φτάνουν αρκετά μακριά. Τα παιδιά μπορούν ακόμα να συνομιλούν με αγνώστους που δεν είναι στη λίστα των φίλων τους, και με 6 εκατομμύρια εμπειρίες [στην πλατφόρμα], συχνά με ανακριβείς περιγραφές και αξιολογήσεις, πώς μπορεί να αναμένεται από τους γονείς να μετριάσουν;»
Η ακτιβίστρια για την ασφάλεια στο διαδίκτυο Beeban Kidron δήλωσε ότι η έρευνα αποκάλυψε τη «συστηματική αποτυχία της πλατφόρμας να κρατήσει τα παιδιά ασφαλή», προσθέτοντας: «Αυτού του είδους η έρευνα χρηστών θα έπρεπε να αποτελεί ρουτίνα για ένα προϊόν όπως το Roblox».
Τι απαντά η εταιρεία
Από την πλευρά του, ο Ματ Κάουφμαν, επικεφαλής ασφαλείας του Roblox, δήλωσε: «Η εμπιστοσύνη και η ασφάλεια βρίσκονται στον πυρήνα όλων όσων κάνουμε. Εξελίσσουμε διαρκώς τις πολιτικές, τις τεχνολογίες και τις προσπάθειές μας για μετρίαση του περιεχομένου, ώστε να προστατεύουμε την κοινότητά μας, ιδίως τους νέους. Αυτό περιλαμβάνει την επένδυση σε προηγμένα εργαλεία ασφάλειας, τη στενή συνεργασία με ειδικούς και την ενδυνάμωση των γονέων και των φροντιστών με ισχυρούς ελέγχους και πόρους.
«Μόνο το 2024, προσθέσαμε περισσότερες από 40 νέες βελτιώσεις ασφαλείας και παραμένουμε πλήρως δεσμευμένοι να προχωρήσουμε περαιτέρω για να κάνουμε το Roblox ένα ασφαλές και πολιτισμένο μέρος για όλους».
iefimerida.gr