SOS από Εστίαση – Τι ζητούν οι επιχειρηματίες

Η δυσμενής κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο της εστίασης και τα προβλήματα που ταλανίζουν μέχρι και σήμερα τους επιχειρηματίες λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας αλλά και της ακρίβειας ανέδειξε η μελέτη που πραγματοποίησε η ΓΣΕΒΕΕ και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Συλλόγων Εστίασης, με τίτλο: «Εστίαση: Μετασχηματισμός & Βιωσιμότητα», στη Θεσσαλονίκη.

Από τις αρνητικές επιπτώσεις επηρεάστηκαν κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις της εστίασης καθώς το 98% του κλάδου είναι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες. Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης, η εστίαση, αν και πλέον λειτουργεί χωρίς περιοριστικά μέτρα, δεν έχει επιστρέψει στην κανονικότητα. Αντιθέτως, βιώνει την υπέρμετρη αύξηση των διεθνών τιμών ενέργειας και τις υπέρογκες αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, εκτοξεύοντας τον πληθωρισμό και το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Ένα στα τέσσερα καταστήματα, ειδικότερα, κινδυνεύει με λουκέτο το επόμενο διάστημα και στην προσπάθεια τους να κρατηθούν όρθια, ο κλάδος ζητά την άμεση και περαιτέρω στήριξη της κυβέρνησης το επόμενο διάστημα.

Η αύξηση του κόστους λειτουργίας και η μείωση των πελατών

Όσον αφορά το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων της εστίασης, αυξήθηκε κατά 41,7% τους τελευταίους 12 μήνες. Τον τελευταίο χρόνο, μάλιστα, το συνολικό κόστος λειτουργίας σημείωσε άνοδο πάνω από 40% για 1 στις 3 επιχειρήσεις ενώ σε υψηλό ποσοστό βρίσκεται η ενέργεια η οποία αυξήθηκε κατά 87% στην εστίαση.

Παράλληλα, όπως έδειξε η μελέτη, η ακρίβεια επηρέασε και τις εξόδους των πολιτών καθώς οι επιχειρηματίες κατέγραψαν στο α’ εξάμηνο του 2022 μείωση κατά 52,9% στον αριθμό του πελατολογίου και κατά 63,7% στις παραγγελίες των πελατών.

Λόγω της ραγδαίας αύξησης του κόστους λειτουργίας της εστίασης (ενοίκιο, προμήθειες, θέσεις εργασίας, καύσιμα, ενέργεια), οι ιδιοκτήτες των περισσοτέρων καταστημάτων οδηγήθηκαν σε αύξηση των τιμών των καταλόγων τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, το 81,7% των επιχειρήσεων προχώρησε σε αυξήσεις των τιμών τους τελευταίους 12 μήνες προκειμένου να επιβιώσουν. Η αύξηση, όμως αυτή, όπως ισχυρίζονται, δεν είναι ανάλογη της ανόδου του κόστους λειτουργίας, γεγονός που δείχνει ότι απορρόφησαν ένα ποσοστό των αυξήσεων. Συγκεκριμένα, το 49,4% έχει προχωρήσει σε αυξήσεις των τιμών κατά 10%, ενώ μόλις το 6,7% αύξησε τις τιμές πώλησης κατά 20%. Λόγω ακόμη και των επιπτώσεων της πανδημίας, το 2021, 6 στις 10 επιχειρήσεις (63,9%) έβαλαν οριστικό λουκέτο στα καταστήματά τους.

Ένα ακόμη πρόβλημα που ανέδειξε η μελέτη και προέκυψε από το κύμα της πανδημίας και της ακρίβειας είναι ότι 8 στις 10 επιχειρήσεις έχουν καθυστερημένες οφειλές προς το δημόσιο και το 83,2% των επιχειρήσεων αυτών, μάλιστα, δημιουργήσαν τις οφειλές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Σημειώνεται ότι τις μεγαλύτερες απώλειες καταγράφουν οι πολύ μικρές επιχειρήσεις και οι νεότερες με έναρξη την τελευταία 5ετία.

Μία στις δύο επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ακόμη σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, ενώ 4 στις 10 δεν έχουν καθόλου ταμειακά διαθέσιμα τη στιγμή που πάνω από τους μισούς επιχειρηματίες έχουν οφειλές προς το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα μεχρι 20.0000 ευρώ.

Σχετικά με το προσωπικό της εστίασης, 8 στις 10 επιχειρήσεις έχουν κενές θέσεις με συνέπεια 2 με 3 θέσεις στα καταστήματα να παραμένουν χωρίς προσωπικό. “Η κρατική στήριξη που λάβαμε έχει αναλωθεί”, λένε οι επαγγελματίες του κλάδου καθώς ένας στους δύο δήλωσε ότι τα μέτρα στήριξης δεν επαρκούν με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας ενώ μόλις το 25% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι έχουν καλύψει τις ανάγκες του στηριζόμενοι στα μέτρα στήριξης της κυβέρνησης. Το 63,2% ακόμη δήλωσε ότι τα μέτρα ήταν προς τη λάθος κατεύθυνση.

Οι επιχειρήσεις της εστίασης, ωστόσο, είναι δυναμικές και συνεχίζουν να επενδύουν για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών τους. Ζητούν από την κυβέρνηση περαιτέρω στήριξη και λύσεις εφόσον γνωρίζουν ήδη ποια είναι τα προβλήματα του κλάδου και τονίστηκε η ανάγκη για συνεχής εκπαίδευση των επαγγελματιών της εστίασης.